Fisker heeft met de Karma de wereld veranderd. Althans dat was de bedoeling, want de plannen waren dat de Karma de eerste elektrische auto met range-extender had moeten worden. Uiteindelijk was General Motors Fisker te snel af met de Chevrolet Volt en Opel Ampera. Dat neemt niet weg dat de Fisker Karma een hele indrukwekkende auto is geworden.

Het uiterlijk speelt daarbij een rol, want laat het ontwerpen van een geile auto maar over aan Henrik Fisker die al eerder zijn lauweren verdiende met de BMW Z8 en Aston Martin DB9. Toch verdient het innerlijk nog meer credits, de aandrijflijn van de Karma is zondermeer innovatief te noemen. Fisker gebruikt de term Ever Technology om de techniek te beschrijven: Electric Vehicle with Extended Range. Concreet houdt het in dat de wielen alleen maar door elektrische motoren worden aangedreven, de kracht wordt in eerste instantie geleverd door een 20 kWu lithium-ion accu. Daarmee komt de Karma maximaal 80 km verr, op zich voldoende voor het leeuwendeel van de ritten die de (Nederlandse) automobilist maakt. Wil (of moet) je verder rijden, dan kan de accu weer worden bijgeladen middels een verbrandingsmotor: een 2.0 viercilinder met turbo en directe injectie.

De eerste meters achter het stuur kun je niet anders dan onder de indruk zijn: zolang de accu’s vol genoeg zijn is elektrisch rijden een waar genoegen. Het ontbreken van uitlaatgeluid maakt de Karma fluisterstil, terwijl de elektromotor ook nog eens uitblinkt in souplesse. Vanaf stilstand is direct het maximum koppel van 1300 Nm beschikbaar; zonder moeite komt de loodzware Karma uit de startblokken. Het gebrek aan motorgeluid zorgt voor een totaal andere snelheidssensatie, het lijkt allemaal kalm aan te gaan, ook als het gaspedaal (of stroompedaal) gevloerd wordt. Toch zit de gang er dan snel genoeg in. In de volledig elektrische Stealth modus sprint de Karma in 7,9 seconden naar de 100. In Sport modus levert de verbrandingsmotor extra spanning direct aan de elektromotoren en daalt de sprinttijd zelfs naar 6,3 seconden.

Zolang de accu’s niet volledig leeg zijn, is de Karma zonder meer groen te noemen, maar dat vereist wel dat je regelmatig een laadpunt opzoekt. Doe je dat niet, dan haal je een verbruik van pakweg 1 op 9. Niet een cijfer om over naar huis te schrijven, maar dat heb je dan ook volledig aan jezelf te wijten. Het accupakket (400 kg) en bijbehorende technologie zorgen ervoor dat de Karma 2400 kg weegt. Als je niet oplaadt aan een laadpaal, dan zeul je dat gewicht voor het grootste deel voor niets mee.

UPDATE: inmiddels staat er een uitgebreidere reportage over de Fisker Karma op Autoblog plus een video op ABHD.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik denk niet dat de Karma 1300nm in Stealth Mode ter beschikking heeft, maar enkel in sport mode.
Ik hoop ook dat er in de uitgebreide reportage ook een verbruikswaarde in Stealth Mode vermeld word.

Ik vind de Karma eigenlijk in alle aspecten tegen vallen.

Op 20kWh slechts 80km rijden!? Dat is 250Wh/km, dat is best wel een ‘slurper’ te noemen. Een Nissan Leaf heeft 24kWh en rijd daarmee zo’n 150km.

Dan haalt hij ook nog eens 1:9!?

Dan doet de Tesla Model S het een stuk beter door op 85kWh bijna 500km te kunnen rijden.

Er is ook nogal een groot verschil in prestaties tussen een Leaf en een Karma, dus het mag je niet verbazen dat de Karma meer verbruikt. Een M5 verbruikt ook meer dan een 116i.

En over de Tesla Model S: eerst maar eens zien dat die uberhaupt op de markt komt, dan zien we weer verder. Meer dan papieren claims liggen er nog niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.