grill Fisker EMotion
Oude conventies worden overboord gedaan en mede daardoor moet elektrisch rijden bereikbaar worden voor zoveel mogelijk mensen.

De vermaarde auto-ontwerper Henrik Fisker heeft zijn merk naar zichzelf genoemd. Moet kunnen. De Fisker EMotion is een imposante ev met vlinderdeuren en solid state-accutechniek. Dat is mooi, maar ook erg duur. Naar verwachting komt deze auto in 2020 op de markt en daar zal het niet bij blijven. Fisker wil ook ev’s aanbieden die beter betaalbaar zijn.

Het streven is om met een auto te komen die voor ongeveer € 35.000 ($ 40.000) wordt verkocht – nog altijd een paar duizend euro bovenop het bedrag waarvoor Tesla belooft een Model 3 te leveren. Fiskers plannen zijn aardig serieus. De beter betaalbare Fisker moet in 2021 op de markt komen en heeft aanvankelijk nog een (vertrouwd) lithium ion-accupakket. Er wordt gestreefd naar forse aantallen. Het merk wil in 2025 jaarlijks 250.00 auto’s produceren, hoeveel modellen er tegen die tijd worden aangeboden is evenwel onduidelijk.

Verder wordt door Fisker de huidige manier van ontwerpen bevraagd. Van auto’s wordt verwacht dat het geen enkele moeite kost om (absurd) hoge snelheden te halen – terwijl limietloze Autobahnen steeds meer tot het verleden zijn gaan behoren. Het is mogelijk om auto’s eenvoudiger, lichter en goedkoper te maken wanneer vaker dan nu wordt ontworpen met een specifiek doel voor ogen. Dan zouden er specifieke auto’s kunnen komen voor deelgebruik, die uitsluitend in steden worden ingezet. Ware het niet dat de regelgeving dat momenteel niet toelaat. Fisker, die zijn uitspraken doet in een gesprek met het Duitse magazine Edison, stelt verder dat het hem zwaar valt om afstand te nemen van het traditionele manier van ontwerpen.

Op een eerder moment is de Fisker Orbit wereldkundig gemaakt, een zelfrijdend busje dat een vorm van openbaar vervoer biedt. De plannen zijn er, een nadere uitwerking zal hopelijk volgen.

UPDATE 18-03-2019: Fisker geeft ons de eerste info over deze nieuwe instapper!

Beeld: detail van de Fisker EMotion


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gaat het hier nu over Fisker, het merk, of Fisker, de ontwerper? Want de laatste was toch weg bij de eerste, dacht ik?

Zoeken we op.

Het oude Fisker Automotive, van de Karma, is ter ziele gegaan en overgenomen door de Chinese Wanxiang Group. Die Chinese partij bouwt de aloude Karma, alleen is de fabrikant nu Karma Automotive en de modelnaam Revero.

Henrik Fisker is doorgegaan onder de merknaam Fisker Inc en is daar nog altijd aan verbonden. Hopelijk gaat de EMotion er gewoon komen. De auto heeft een goed jaar vertraging opgelopen. Maar het uiterlijk en het beloofde rijbereik lijkt het wachten waard te zijn.

Fisker Inc. heeft toch zeker de potentie om uit te groeien tot een waardige concurrent van Tesla.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.