BMW i3
Een recent Belgisch onderzoek gericht op de uitstoot van fijnstof concludeert dat EV-rijders nauwelijks minder vervuilend zijn dan mensen in een auto met een conventionele benzinemotor onder de motorkap.

Volgens Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven, veroorzaken EV’s slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. De reden hiervoor zou een grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek zijn, waardoor het gebrek an uitlaatemissie nagoenoeg gecompenseerd wordt.

Vandaag de dag is een benzinewagen volgens onderzoeker Bruno Van Zeebroeck goed voor 18 mg fijn stof, een elektrische auto veroorzaakt 17 mg per kilometer. Vroeger was de fijstofuitstoot uit de uitlaat vele malen groter, maar door steeds strengere normen is deze bij verbrandingsmotoren tot de huidige waarden gedaald. Diesels stoten volgens het onderzoek gemiddeld veel meer fijnstof uit, maar er zijn ook onderzoeken te vinden die het tegenovergestelde beweren.

Een samenvatting van het rapport is hier te lezen (PDF), maar wij zijn sceptisch. Ondergetekende reed enkele duizenden kilometers in een Tesla, en het aantal keren dat hierbij geremd werd was dankzij de regeneratieve systemen te verwaarlozen. Over de bandenslijtage kunnen we geen oordeel vellen, maar lees gerust de Belgische bevindingen door, en laat ons weten wat uw mening is.

UPDATE: nieuwe info zou aantonen dat de fijnstofuitstoot van elektrische auto’s toch echt 4x lager ligt.

Met dank aan iedereen voor de tips.
Foto-credit: Yannic Wiendels, autojunk.nl.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dan zal dit door de NEDC-testcyclus duidelijk gemaakt moeten worden.
En dan vooral ook de uitstoot bij koude motor op het moment dat je nog in de bebouwde kom rijdt. En bij voortdurend in de stad rijden met een zeer laag belaste motor. Dan weten we ook hoeveel fijnstof de direct ingespoten benzinemotor uitstoot. Vervolgens nog eens metingen met de NEDC-testcyclus nadat er een aantal jaren gereden is.
Ik heb vier dagen gereden in een i3, deze auto kan je met één pedaal rijden.
Hij staat zelfs stil bij gas los, ook op een helling. De remmen heb je nauwelijks nodig. Wanneer een aangedreven wiel zijn eigen elektromotor/generator heeft en een elektronisch differentieel zal de banden slijtage minder zijn dan bij een auto met een mechanisch differentieel.

Wij kunnen pas een goede keuze maken met duidelijk getallen voor alle voertuigen, die representatief zijn voor de uitstoot in de praktijk bij warme en koude motor.

Merkwaardige aannames. Waarom zou een elektrische auto meer remmen dan een zware diesel, dit is juist minder omdat bij de meeste elektrische auto’s juist dan energie terug gewonnen wordt en de remmen dus eigenlijk niet remmen.
De eco banden zijn harder en wellicht dat het wegdek wat eerder slijt maar de banden gaan gemiddeld, ook vanwege de rijstijl, juist langer mee.
Hoe de stoom opgewekt wordt zou zeker ook bijdragen aan de fijnstof maar dat varieert van gebruiker tot gebruiker en land tot land.

“De reden hiervoor zou een grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek zijn”

Want een benzineauto remt veel minder en heeft betere banden of zo?? Raar onderzoek…

@Esprit_de_Flandre: simpel. De wagens zijn veel zwaarder en dat veroorzaakt meer slijtage als er dan een keer wel geremd moet worden. Heb ik uit het rapport en klinkt mij plausibel.

@mashell: Ik betwijfel of dat extra gewicht zoveel uitmaakt. Heb het PDFje nu ook eens bekeken, en ik zie vooral schattingen, onduidelijke berekeningen, ontbrekende cijfers en dubieuze aannames.

Niet dat ik de e-auto zo fantastisch milieuvriendelijk vind, maar met zo’n schimmige onderzoekjes komt niemand vooruit…

Ik heb mijn twijfels bij dit onderzoek. Allereerst zijn er geen metingen gedaan voor het onderzoek zelf. Er zijn alleen bronnen gebruikt uit andere onderzoeken die allemaal andere doelen en omstandigheden hebben.

Verder is er geen data voor uitstoot van benzine motoren in stadsverkeer en hebben ze daar een gemiddelde gebruikt.

Tot slot hebben ze de conclusie getrokken door een factor van het rijklaar gewicht van beide type auto’s te vermenigvuldigen met de fijnstofdeeltjes van een conventionele auto. (excel wetenschap)

Ook geven de wetenschappers aan dat de cijfers die ze gebruikt hebben zelf ook onzeker vinden.

Ik neem dit dus met een behoorlijke korrel zout en geloof het pas wanneer de onderzoekers met eigen data komen die alle factoren (gewicht, rijgedrag, verkeersdrukte, motortemperatuur, type band etc.) meeneemt.

@Esprit_de_Flandre: Electrische auto’s zijn doorgaans flink zwaarder dan auto’s met (alleen) verbrandingsmotoren, dus juist in stedelijke omgevingen hebben remmen en banden het dan wel zwaarder te verduren.

@donny: je kunt best duizdenden kilometers in een Model S gereden hebben en het rempedaal nauwelijks hebben aangeraakt, maar was dat ook allemaal in stedelijke omgevingen? Want daar gaat het onderzoek over… Tenzij je als een ouwe lul rijdt, kan ik me niet voorstellen dat je een stad door komt zonder regelmatig het rempedaal te gebruiken.

@potver7: Als je zegt dat het gaat over de stedelijke omgeving. Vind je het dan niet gek dat ze de data voor verbrandingsmotoren in de stedelijke omgeving niet hebben? En dus een gunstigere waarde gebruiken wat betreft de fijnstofuistoot voor een benzine motor.

@potver7: Ook in de stad werkt regeneratief remmen perfect. Je rem heb je alleen nog nodig om van 5km/u naar 0km/u te gaan, de rest los je regeneratief op.

Ben benieuwd wat de relatie is tussen dit onderzoek en recente berichten dat er gevaar is voor een stroomtekort in België…

Mijn zoon van 25 jaar heeft de i3 in de binnenstad van Utrecht uitgeprobeerd met een pittig tempo en was verbaasd dat dit kan zonder te remmen.
Gelukkig gaan de remlichten brander wanneer je het gas los laat.

Wacht ff.
Je laat dus een grote kudde auto’s van 1600-1800 kg (snelle Duitsers van de prijsklasse Tesla) en 2100 kg(de model S) over alfalt rijden; en de Tesla verneukt het asfalt zoveel meer (door z’n extra gewicht) dan de 1800 kg Duitsers dat dit waarneembaar is? In dat geval moeten we vrachtwagens maar gelijk gaan verbieden… dat zullen dan wel fijnstof deathsquads zijn.
En het gedeelte dat het meer remmen verbruikt, geloof ik ook geen aars van: zou me zelfs niets verbazen dat het gedeelte van het opladen bij remmen, het zwaardere gewicht dat geremd moet worden bijna compenseert.

Bruno van zeebroeck is dat een pseudoniem van Diederik Stapel?

1) Dit is geen onderzoek, maar een ‘Analyse op basis van bestaande literatuur’.
2) Er zijn dan ook geen ‘Belgische onderzoekers’, maar 1 Bruno van Zeebroeck.
3) Die flanst dit artikel in elkaar op basis van een onderzoek dat het volgende stelt: ‘Slijtage van banden, remmen en wegdek zorgen voor 80 tot 100% van het
fijn stof bij voertuigen met verbrandingsmotor.

Conclusie: Als je eerst de aandrijflijn schrapt als factor, dan ben je natuurlijk leuk op weg.

Vraag: Zoals altijd is de hamvraag ‘Wie heeft er betaald voor dit onderzoek?’ of ‘Wie doet de onderzoeker een groot plezier met deze uitkomst?’
Gokje: Oliemaatschappijen. Me dunkt dat die toch al een flink belang hebben bij de publicaties van Transport en Mobility.

“De reden hiervoor zou een grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek zijn”

Wat een ongeloofwaardig gelul. Een Tesla Model S rem zo sterk af op de electro-motor dat het rempedaal nauwelijks aangeraakt word. Alleen voor het stoplicht moet je het rempedaal op het laatste moment even lichtjes aantikken om helemaal stil te staan.
Het werkt zo goed dat de velgen lang mooi schoon blijven (dus daar ook al veel minder fijnstof).

Heul dubieus onderzoek…

Beste fijnkonijn,

Bij een i3 sta je stil met gas los en heb je voor het stoplicht geen rem nodig en hij rolt ook niet achteruit.

Beste rijdenopdezon,

Een Tesla heeft standaard ook geen rem nodig bij een stoplicht. Maar je kunt em instellen in “kruip modus” zodat hij, net als een klassieke automaatbak, altijd heel langzaam voorwaarts rijd. Daarom moet je em, mits zo ingesteld, stoppen met het rempedaal.

Persoonlijk vind ik de kruipmodus erg prettig (ben automaten gewend) dus vandaar.

@fijnkonijn: oh, en hij rolt ook niet achteruit of vooruit.
(hill descent-assist / hill climb assist is standaard).

Fijnstof door elektrisch rijden.
Prof Joeri van Mierlo: ‘Fijnstofstudie e-auto ‘waardeloos’
Elektrische voertuigen stoten 4 keer minder fijn stof uit dan benzine voertuigen
Zie hiervoor het blog van Maarten Steinbuch TU/e
http://steinbuch.wordpress.com/2014/11/11/fijnstof-door-elektrisch-rijden/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.