Flux Capacitor
De Flux Capacitor begon zijn leven als een Enfield E8000 ECC, een kleine elektrische auto uit 1975. Dankzij Fifth Gear-presentator Jonny Smith heeft het wagentje nu 1000 pk.

Even een korte geschiedenisles: in 1973 komt de Enfield E8000 ECC op de markt. Dit wagentje is vanaf de basis ontworpen als elektrische auto. Topsnelheid en accuradius waren met respectievelijk 65 km/u en 55 tot 90 kilometer niet om over naar huis te schrijven. Er werden dan ook maar tussen de 108 en 120 Enfield’s gebouwd, waarvan de helft voor het Britse elektriciteitsbedrijf.

Flux Capacitor

Fifth Gear-presentator Jonny Smith kocht zijn afgeleefde exemplaar enkele jaren terug en besloot de Enfield nieuw leven in te blazen. Niet door hem tot in detail te restaureren, maar door hem een flinke boost in vermogen te geven. De auto heet niet voor niets Flux Capcitor, naar de tijdrijzende DeLorean uit Back to the Future.

Enfield E8000 ECC

De Enfield werd volledig gestript en voorzien van een nieuw ontworpen chassis. Dat was wel nodig want de kruiwagenwieltjes werden vervangen door serieus rubber. De extra grote en brede achterwielen worden aangedreven door twee uit de kluiten gewassen elektromotoren die per stuk al 60 kilo in de schaal leggen en samen goed zijn voor zo’n 1000 pk. Om met al dat vermogen niet stijl achterover te slaan, kreeg de Flux Capacitor nog een setje hulpwieltjes aangemeten.

De accu’s

Je vraagt je waarschijnlijk al af wat voor accupakket er in dit guitige gele wagentje ligt? Nou, 144 cellen, 2 x 72 cellen in serie geschakeld en vervolgens paralel gekoppeld. Bij elkaar zijn ze goed voor 16,5 kWh. De accu’s liggen voorin de Enfield om zo het gewicht van de motoren te compenseren. In totaal weegt de Flux Capacitor nu 856 kilo.

Uiteraard is de Flux Capacitor niet voor de openbare weg bedoeld, al zitten er nog steeds kentekenplaten op het wagentje. Maar op de dragstrip komt dat vermogen pas echt tot zijn recht. De snelste tijd die Jonny tot nu toe heeft neergezet is 12.56 seconden op de kwart mijl, waarbij zijn auto een snelheid haalde van ruim 160 km/u. Daarbij moet overigens wel gezegd worden dat hij slechts 70 procent van het vermogen van de motoren heeft aangesproken. Het kan dus nog sneller. We zijn benieuwd of het gele monstertje de strijd kan aangaan met de elektrische Mazda MX5 die we vorig jaar een Tesla Model S zagen vernederen.

Meer weten? Check Jonny’s blog voor heel veel foto’s van het bouwproces en voor meer informatie over de Enfield E8000 ECC.

Flux Capacitor

Foto boven het artikel: Mark Skinner (Creative Commons). Overige foto’s: Jonny Smith


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.