Vliegensvlug over het fietspad met Gazelle
Meer fietsen, minder files.

De druk op het wegennet neemt toe, onophoudelijke filevorming ligt op de loer. Dan kunnen er verschillende alternatieven worden bedacht. Het openbaar vervoer, de brommer of natuurlijk de aloude fiets. Hoewel dé fiets niet meer lijkt te bestaan. Ze zijn er in soorten en maten, het onderscheid ligt vooral in de kruissnelheid die wordt gehaald. Met een stadsfiets is het gestaag doorgaan, met een elektrische fiets gaat het al wat rapper, maar wanneer er echt tempo moet worden gemaakt kan er al naar gelang de persoonlijke voorkeuren worden gekozen voor de racefiets of de speed-pedelec. De laatste is met een krachtige elektromotor ideaal voor iedereen die gewoon was om gewoon in de file aan te sluiten. Er kunnen gemakkelijk grote afstanden worden afgelegd.

Dan helpt het als ook de infrastructuur op orde is. Fietssnelwegen worden al aangelegd, maar het fietsnetwerk kan beslist beter. Een aantal grote partijen, daaronder BAM en Gazelle zijn met een plan gekomen voor Schiphol en omgeving. Er moet namelijk meer gefietst worden van en naar de luchthaven. Voor afstanden van maximaal 25 kilometer moet de fiets de logische keuze zijn om op de luchthaven te belanden, zowel voor medewerkers als voor reizigers. Hiervoor moet er een snelfietsroute van 22 kilometer komen en doet het concept Fly + Bike zijn intrede. De reiziger fietst, de bagage wordt op de gewenste locatie gedropt.

Van Schiphol naar de Zuidas in Amsterdam is het een kleine 13 kilometer dus dat is al helemaal prima te overzien. De snelfietsroute leidt de fietser voor 80 % over bestaande fietspaden. Het doel is vooral om deze paden verder te verbeteren, wat uit te breiden en te zorgen voor goede bewegwijzering en meer veiligheid. Of het plan ook echt wordt verwezenlijkt is nu niet duidelijk.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.