Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gedoogt elektrische en hybride voertuigen die een extra toegevoegd geluid maken bij lage snelheden. Wettelijk is dit nog verboden, maar aan nieuwe wetgeving wordt gewerkt.

Elektrisch aangedreven en hybride elektrische voertuigen maken amper geluid als ze langzaam rijden. Voetgangers en fietsers horen ze dan slecht, daardoor kunnen deze voertuigen de verkeersveiligheid – vooral op parkeerplaatsen – nadelig beïnvloeden. Een Akoestisch Voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) komt zowel de veiligheid van weggebruikers als de beeldvorming van elektrisch aangedreven voertuigen ten goede.

PEM-werkgroep Veiligheid
Tijdens de laatste bijeenkomst van de Werkgroep Veiligheid van het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) is de gedoogbrief reeds aangekondigd. Nu is de gedoogbrief daadwerkelijk goedgekeurd. Het toegevoegde geluid moet wel voldoen aan eisen die vermeld staan in een conceptverordening van de Europese Commissie.

Het AVAS moet automatisch een geluid produceren vanaf het starten tot ongeveer 20 km/h, en bij het achteruitrijden indien van toepassing voor die voertuigcategorie. Wanneer het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren. Het AVAS mag een schakelaar hebben om de werking ervan tijdelijk stop te zetten (een “pauzeschakelaar”). Deze schakelaar moet eenvoudig te bedienen zijn. Wanneer de “pauze-stand” actief is, dient de bestuurder hierop geattendeerd te worden.

Controleren
Als een elektrisch of hybride elektrisch voertuig een toegevoegd geluid heeft, controleert de RDW op een aantal momenten of het voertuig voldoet aan de geluidseisen. Deze controlemomenten liggen bij een typegoedkeuring, een individuele goedkeuring, een kentekenopname en een keuring wijziging constructie. Tijdens een APK-keuring wordt het geluid niet geïnspecteerd.

Proces-verbaal
De politie controleert wel op de permanente eisen. Als de geluidssignaalinrichting niet aan de conceptverordening voldoet, kan de politie een proces-verbaal opmaken. Is de signaalinrichting anders dan de toegestane, dan kan deze zelfs in beslag worden genomen.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.