De TwinAir Turbo CNG-motor van Fiat ontving de titel ‘Best Green Engine of the Year 2013’, die één van de twaalf categorieën uitmaakt van de ‘International Engine of the Year Awards’.

Deze verkiezing bestaat nu vijftien jaar en is een belangrijk evenement op de autokalender waar alle grote autofabrikanten aan deelnemen. De jury bestaat uit 76 journalisten uit 36 verschillende landen, die hun waardering uitten voor de kwaliteiten van de hightech TwinAir Turbo CNG-motor met zijn lage brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

De Fiat Panda was vorig jaar het eerste model dat werd uitgerust met de tweecilindermotor die milieuvoordelen van groengas combineert met TwinAir Turbo-technologie. Het maximale vermogen is 59 kW/ 80 pk bij 5.500 toeren, terwijl de trekkracht van 140 Nm reeds bij 2.500 toeren per minuut op zijn top is. Aan de andere kant is de Fiat Panda TwinAir Turbo CNG-motor (86 CO2 g/km) een zuinige auto met een gemiddeld verbruik van 4 kg gas per 100 kilometer. Sinds kort is deze motor ook beschikbaar in de Lancia Ypsilon CNG EcoChic en zal hij in het najaar ook zijn plek vinden in de Fiat 500L.

De TwinAir-motor van Fiat Powertrain heeft al een aantal prijzen gewonnen tijdens de verkiezing ‘International Engine of the Year 2011’. Hier won hij de hoogste waardering voor een motor in zijn eigen cilinderinhoudscategorie (minder dan 1.000 cm3) en ontving hij bovendien de hoogste onderscheiding in deze verkiezing: ‘International Engine of the Year 2011’. De TwinAir-krachtbron van Fiat Powertrain won tevens de awards in de categorieën ‘Best New Engine 2011’ en ‘Best Green Engine 2011’. Het jaar daarvoor ontving de 1.4 MultiAir Turbo de ‘Best New Engine 2010’ award.

Nu het gemiddelde niveau van de benzineprijzen rond de 1,80 euro per liter bedraagt, is het de overweging waard te kijken naar een ander soort brandstof die bijna de helft goedkoper is en inmiddels bij circa 120 tankstations verkrijgbaar is. Dat alternatief is aardgas, en de nog schonere variant: groengas. De Fiat Panda Natural Power rijdt voor ruim 4 euro aan groengas 100 kilometer ver. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand het dubbele: 8,30 euro.

Ook het milieu heeft baat bij deze keuze. Onderzoek wijst uit dat 30% van de Nederlandse fijnstofemissie, 17% van alle CO2-emissie en 65% van alle NOx van het wegverkeer komt. Het grote voordeel van aardgas ten opzichte van reguliere fossiele brandstoffen is dat de uitstoot van CO2 maar liefst 23% lager ligt en dat de uitstoot van fijnstof en NOx nagenoeg nihil is. Bij groengas is niet alleen de uitstoot van fijnstof en NOx nihil, maar het is bovendien nagenoeg CO2-neutraal. Groengas wordt in Nederland gewonnen uit bioafval door boeren, afvalstortplaatsen en waterzuiveringsinstallaties.

Fiat is van alle volume-automerken in Europa het merk met de laagste gemiddelde CO2-emissie in 2012. Het gemiddelde van 119,8 g/km werd toegekend door consultancy- en researchbureau JATO Dynamics. Fiat toont toewijding aan duurzame mobiliteit: in de afgelopen zes jaar heeft Fiat zijn gemiddelde CO2-uitstoot met 13% gereduceerd van 137,3 naar 119,8 g/km. Dat is significant lager dan het gemiddelde doel dat is gesteld door de Europese Unie voor 2015: 130 g/km.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wel het karakter van een tractor en het lawaai van een grote grasmaaier. Zou ik nog eerder zo’n ‘range anxiety’ ding rijden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.