Fiat Regata ES
BlueMotion, Greenline, EcoMotive, fabrikanten maken maar wat graag extra zuinige versies van hun auto’s die dankzij belastingvoordeel als warme broodjes over de toonbank gaan. Nieuw is dat echter allerminst.

Al in 1983 kwam Fiat eerst met de Ritmo ES, kort daarna gevolgd door de Regata ES. Deze ES-modellen waren speciaal aangepast om zo zuinig mogelijk te rijden en hadden onder andere vlakkere wieldoppen, windschermen langs de ruiten en een spoiler om de luchtweerstand zo gunstig mogelijk te krijgen. Alleen al in dat opzicht zijn ze de BlueMotions van deze wereld ver vooruit.

Ook aan de technische kant werd er gesleuteld, zo werd de benzinetoevoer naar de carburateur afgesloten bij gas los, werd een vijfbak gemonteerd en was een verbruiksmeter standaard. Het meest bijzondere is echter wat Fiat in de folder omschrijft als het Citymatic-systeem: een start-stopsysteem. Zet je de auto in zijn vrij, laat je de koppeling los en rijdt de auto 5km/u of langzamer, dan slaat de motor af. Druk je de koppeling weer in, dan slaat de motor weer aan. Daarmee werkt dit ruim 30 jaar oude systeem eigenlijk precies hetzelfde als de moderne systemen en mag Fiat met recht een pionier op het gebied van ‘spaarversies’ worden genoemd.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De Italianen zijn een bijzonder innovatief volk, je slaat stijl achterover als je ziet wat een merk als Fiat allemaal heeft uitgevonden in de loop van je jaren. Pompverstuivers, common-rail injectie, multijet inspuiting, betaalbare nokkenasloze motoren (multiair), blijkbaar dus ook start-stop… Maar ook Lancia, bijvoorbeeld met de compressor/turbo combinatie.

Erg jammer dat ze het vaak niet goed uitontwikkelen, waarna de Duitsers en de Japanners het concept verder verfijnen.

@dondeboer: Of -zoals in het geval van de common-rail- ze de techniek al verkocht hadden nog voor ze zelf een auto hadden uitgebracht met deze techniek. Oja, Lancia was ook eerder dan Porsche met een dynamische achterspoiler 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.