Nee. Winstgevend is de kleine EV niet te noemen.

De Chrysler Group verliest 10.000 dollar per verkochte elektrische Fiat 500 in de staat Californië, zo liet CEO Sergio Marchionne –opnieuw– weten. “We will lose $10,000 per vehicle. Doing that on a large scale would be industrial masochism.”

De auto, die alleen in Californië wordt verkocht, heeft een vanafprijs van 32.000 dollar. Een aanschafprijs die schijnbaar niet kostendekkend is. Waarom de auto dan toch op de markt brengen (zij het mondjesmaat)? Dat wordt gedaan om aan de regels van de California Air Resources Board (CARB) te voldoen, die stellen dat fabrikanten een X aantal EV’s moeten verkopen in de staat, om auto’s met verbrandingsmotoren te compenseren. Zonder deze regeling had de elektrische Fiat waarschijnlijk niet bestaan.

De Fiat 500 BEV beschikt over een lithium-ion accu en een 75 kW sterke elektromotor. De actieradius zou ongeveer 145 km moeten bedragen


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ofwel, ze hebben er totaal geen moeite in gestopt om deze EV te ontwikkelen en zien het als een noodzakelijk kwaad.

Vervolgens ga je tegen de pers zeggen dat je verlies maakt hier op en nogmaals tegen de CARB regels aan schoppen.

als je alle ontwikkelingskosten doorberekend voor dit marginale aantal auto’s in California, kan dit best kloppen ja.

Je moet sowieso gek zijn om dit model te kopen voor 32.000usd als je de leaf (met 210km ipv 145km actieradius) voor 28.800usd kunt kopen. Goed bezig Chrysler

Vergeet niet dat mensen de gewone 500 ook kopen, hoe duur en onpraktisch ook.
Smaak/status is een zeer grote factor.
Plus dat alleen de mensen deze auto kopen die genoeg hebben aan die 145km natuurlijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.