Fiat Centoventi
Vanzelfsprekend blijft ook Fiat niet achter. Of is het beter om te stellen dat het merk niet tot de achterhoede wil gaan behoren?

De toekomstplannen van Fiat zijn verleden maand wereldkundig gemaakt, topman Oliver François heeft de plannen ten overstaan van Autocar toegelicht. Het mag maar nauwelijks een verrassing heten dat Fiat zich nog meer zal richten op dat waar het goed in is, het bouwen van kleine auto’s.

Grotere modellen, sportieve modellen of nichemodellen moeten het veld ruimen en ook het predicaat premium is volgens François niet iets om na te streven. Fiat moet stadsmobiliteit en gezinsvervoer bieden. De Fiat 500 in alle veel denkbare hoedanigheden is de kwintessens van het merk en ook de Panda blijft onverminderd belangrijk.

Nieuw is dat er elektrische uitvoeringen kunnen worden verwacht. Er wordt gewerkt met modulaire accupakketten, zodat de instapprijzen (ouderwets) laag liggen en naar wens een hoger rijbereik mogelijk is. De nieuwe Fiat 500 komt er als ev, het is onduidelijk wanneer die auto debuteert. De nieuwe Fiat Panda staat gepland voor 2021, twee jaar later is de elektrische versie beschikbaar. Al met al lijkt er niet te veel haast te worden gemaakt. De Panda zal overigens sterk geïnspireerd zijn op het concept Centoventi.

De nieuwe Fiat 500 krijgt suicide doors. Ook gepland is de Fiat 500 Giardienera, die in het C-segment valt en de concurrentie moet aangaan met Golf en Focus. Paradoxaal genoeg wordt de 500 meer premium, hetgeen een hogere prijs rechtvaardigt. Het is immers wel de bedoeling dat er geld wordt verdiend.

Beeld: Fiat Centoventi


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.