In navolging van de Fiat Panda en Lancia Ypsilon, volgen nu de Fiat 500L en 500L Living op groengas. Het aanbod modellen dat met de 80 pk sterke TwinAir Turbo CNG-motor wordt uitgerust, wordt steeds breder.

De Fiat 500L TwinAir Turbo CNG levert in vergelijking tot zijn voorganger, de 1.4 Fire CNG viercilinder, 48% meer koppel en 16% meer vermogen. In navolging van de Fiat Panda en Lancia Ypsilon is de Fiat 500L het derde model dat met de 80 pk sterke TwinAir Turbo CNG-motor is uitgerust. Ook de verlengde 500L Living, met vijf of zeven zitplaatsen, is inmiddels verkrijgbaar met dit blok

Aanpassingen

In vergelijking tot de reguliere TwinAir Turbo-motor zijn er specifieke aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn inlaatspruitstuk, injectoren, elektronisch motormanagement en klepzittingen met specifieke geometrie gemaakt van slijtvaste materialen. De twee brandstofsystemen (groengas en benzine) zijn wederzijds onafhankelijk. De motor kan op elk gewenst moment schakelen tussen de brandstofsystemen. Als het groengas opraakt, schakelt de motor automatisch over op benzine.

14,5 kg aan groengas

Onder de auto bevinden zich twee CNG-tanks (14,5 kg) en een benzinetank van 50 liter. De TwinAir Turbo CNG levert een maximaal vermogen van 59kW/ 80 pk bij 5.500 toeren, terwijl de motor met 140 Nm bij 2.500 toeren een flinke trekkracht realiseert. Daartegenover staat een gemiddeld verbruik van 4 kg/ 100 km. Deze opgave houdt nog geen rekening met een verschil in methaangehalte. In Nederland tanken we groengas met een lagere calorische waarde dan in bijvoorbeeld Italië. Daarbij is het gemiddelde verbruik ook sterk afhankelijk van het rijgedrag. Fiat ontwikkelde om onder meer deze reden eco:Drive, een on-board rij-assistent die adviseert hoe je een zuinig rijgedrag kunt realiseren. Dit is bij de 500L geïntegreerd in het Uconnect-systeem.

Subsidies

Aangezien de luchtkwaliteit is gebaat bij groengas, geven overheden subsidies op de aanschaf van een groengas-auto. Zo geldt er een nationale subsidie op schone taxi’s en bestelauto’s van €1.250,-. Maar het kan nog veel hoger oplopen door lokale subsidies: vanaf € 1.250 in Limburg tot € 3.000,- in de regio Haaglanden. Je kunt in de regio Haaglanden zelfs in totaal aanspraak maken op € 7.250,- aan mogelijke subsidies als je in aanmerking komt voor de vele beschikbare, te stapelen aanschafsubsidies/sloopregelingen.

De Fiat 500L TwinAir Turbo is verkrijgbaar vanaf € 19.395.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.