Wie aan hybride-aangedreven auto’s denkt zal niet snel de naam van de supercarbouwer uit Maranello noemen. Toch komt Ferrari er sinds 2010 openlijk voor uit dat ze werken aan een hybridesysteem, dat destijds debuteerde in een proefballon met de naam 599 HY-KERS (Kinetic Energy Recover System). Maar er zijn nu plannen voor een meer conventionele hybride set-up, waarbij een V8-motor hulp krijgt van twee elektromotoren. Langzaam maar zeker komt de elektrificatie van Ferrari’s dichterbij.

Volgens Car & Driver zijn er patenttekeningen opgedoken die een systeem laten zien waarbij twee elektromotoren en een accu aan de aandrijflijn worden toegevoegd. Eén e-motor zou gebruikt worden voor ondersteuning van de aandrijving, de andere om randzaken als airconditioning en de elektronische stuurbekrachtiging van stroom te voorzien. Hoe groot het accupakket is wordt niet vermeldt.

Een systeem als dit zou flink kunnen bijdragen aan de CO2-reductie van Ferrari’s. Mogelijk zal de California het eerste model worden dat hiermee wordt uitgerust, aangezien de patenttekeningen een opstelling beschrijven waarbij de motor voorin een blokhoek van 90 graden heeft. Ferrari’s V12-modellen hebben een blokhoek van 65 graden, waarmee alleen de onlangs gefacelifte cabrio overblijft.

Aangezien het om patenttekeningen gaat is het niet bekend of Ferrari het systeem ook daadwerkelijk op de markt brengt, maar dat er ook bij de Italiaanse sportwagenfabrikant vergevorderde elektrificatieplannen zijn wordt weer eens bevestigd. Immers, de opvolger van de Enzo wordt waarschijnlijk ook een hybride.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.