Een zeer welkom voorbeeld van buitenlandse expansie van Fastned, de vaderlandse aanbieder van snelladers.

Fastned is vooral in Nederland erg sterk, hier te lande kunnen ev-rijders op meer dan 100 verschillende locaties terecht. In het buitenland dient naar andere partijen te worden uitgeweken, meer dan een handvol Fastned-stations is er niet te vinden over de grens. In Duitsland is recentelijk een locatie geopend, evenals in België.

Daar komt Frankrijk nu bij. Fastned heeft een vergunning in de wacht gesleept bij Autoroutes Paris-Rhin-Rhône, dat 1.821 kilometer aan tolwegen in beheer heeft. Als de Franse overheid goedkeuring geeft, dan mogen in totaal negen snellaadstations worden gebouwd in Frankrijk.

Dat is gunstig, want er kan geenszins voetstoots vanuit worden gegaan dat een snellader langs de Franse autoroute naar behoren functioneert. Eerder is besloten om een deel van de laadpunten uit het Corri-Door-netwerk uit te schakelen, na een hardware-incident. Terwijl dat netwerk er nu juist is gekomen om een landelijke dekking van snelladers te bieden.

Het is de bedoeling dat de snellaadstations ten zuiden van Parijs worden gebouwd (langs de snelwegen A5 en A6) en zullen verrijzen in de omgeving van Dijon (langs de snelwegen A6, A31, A36 en A39). Tussen Dijon en Lyon worden de snelladers op een strategische onderlinge afstand geplaatst, langs welbekende de Autoroute du soleil.

De bouw moet beginnen in 2021, de snellaadstations mogen 14 jaar worden geëxploiteerd. Uiteraard zullen er ultra-snelladers te vinden zijn. Per locatie is het mogelijk om tot 16 ev’s tegelijkertijd op te laden. Het is de vraag of ook kan worden beschikt over type 2-laadstekkers, daar de in Frankrijk vanzelfsprekend populaire Renault ZOE’s vaak slechts beschikken over een type 2-aansluiting.

Beeld: sfeerimpressie van een Frans Fastned-station


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.