In opdracht van Fastned bouwt EcoCare Milieutechniek (onderdeel van de Van der Werff Groep uit Alphen aan den Rijn) 200 snellaadstations voor elektrische auto’s.

De eerste vier stations zijn al gerealiseerd langs de snelwegen A1, A18 en A73. De komende jaren volgen er nog eens 196. Fastned gelooft in elektrisch rijden en werkt aan een landelijk netwerk van snellaadstations. EcoCare kreeg de opdracht mede vanwege de korte doorlooptijd bij de bouw van de stations.

Voor de eerste vier snellaadstations van Fastned deed EcoCare het grondwerk, de aanleg van technische installaties, de riolering en verharding en de plaatsing van snelladers. De laadtijd is gemiddeld zo’n 15 minuten per auto. Fastned koos voor een grotendeels uit hout opgetrokken overkapping. Die valt niet alleen op door het uitgesproken design, maar ook door het gebruik van circa 80 zonnepanelen.

EcoCare was eindverantwoordelijk voor de bouw van de eerste vier stations en deed dat in een volgens directeur Dennis van der Werff zeer korte periode:

Er stond veel tijdsdruk op de klus. Het is voor het eerst dat een bedrijf er voor kiest om laadstations langs snelwegen te bouwen, compleet met af- en aanrijdstroken, een overkapping en meerdere laders. Voeg daar behalve een innovatief ontwerp ook nog eens per station 80 zonnepanelen, 200 meter mantelbuis en 1000 meter bekabeling aan toe en je hebt een technisch uitdagende opdracht. Dat we die binnen de afgesproken termijn hebben kunnen klaren, stemt tot tevredenheid.

Volgens Van der Werff is het in nauwe samenwerking met de technisch specialisten van Fastned gelukt om de doorlooptijd te optimaliseren. Als één station gereed was, werden de lessen uit het bouwproces meegenomen in een nóg doelmatiger aanpak bij de bouw van het volgende station. Mede op basis van een bouwtijd van circa twee weken per station verwierf EcoCare uiteindelijk de opdracht voor deze klus. De realisatie van de 200 stations zal gefaseerd plaatsvinden. Het streven is om het werk binnen twee tot drie jaar gereed te hebben. Van der Werff spreekt van ‘een fantastische opdracht die EcoCare voor de komende jaren een enorme impuls geeft’.

Het bedrijf uit Alphen aan den Rijn ontwikkelde zich door de decennia heen tot specialist op het gebied van de bouw van bemande en onbemande tankstations. Zo realiseerde het voor Tango ruim dertig onbemande Tango-tankstations. Binnen de bedrijfsvoering van EcoCare staat het voortdurend innoveren centraal. Om die reden is het bedrijf in een vroeg stadium ook aan de slag gegaan met voorzieningen ten behoeve van elektrische mobiliteit. Zo realiseerde het eerder al drie snellaadpalen voor Alliander.

Onderstaande video is een impressie van de bouw van een van de snellaadstations (langs de A1 bij Barneveld).


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waarom worden laadpalen niet gewoon bij bestaande benzinestations geplaatst? Heeft fastnet ook gesproken met deze partijen. De olieconcers zullen ook mee moeten in deze ontwikkelingen en kunnen dat makkelijker uitrollen als Fastnet. Wellicht is het het juiste moment om ook de huidige benzinestations erbij te betrekken vooral nu ze veel ervaring op doen. Op die manier kan het net vele malen sneller uitgerold worden.

@gallardogt: Omdat ze die hond niet wakker wilden maken, want die probeerden het feestje al te verstieren.

En als dat al harmonieus zou gaan was er denk ik niet zo’n mooi station gekomen.

Al valt me op dat ze wel een wat beter zonnedak hadden kunnen maken.

@jehannus: Het is inderdaad een mooi eco-station geworden met dat hout en zonnepanelen, zolang je daaronder droog blijft. Die open structuur vind ik persoonlijk wel mooi.
Overigens zag ik net bij concullega Autoweeknieuws dat er wel degelijk bij bestaande benzinestations Fastnet stations gebouwd worden. Gelukkig maar, dan kan het net snel uitgerold worden en een mooie gelegenheid voor alle (nieuwe)automerken om snelle sportieve elektrische auto’s te ontwikkelen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.