Chevrolet Bolt
Dan ontwerp je een auto speciaal voor een elektrische aandrijflijn en dan vergeet je de aërodynamica op orde te hebben.

GM zelf noemt het overigens een compromis, waarbij de aërodynamica moest wijken voor praktische binnenruimte voor vijf personen. Tja, in de nieuwe Prius (Cw 0.24), Tesla Model S (0.24) en de Tesla Model 3 (0.21) lijken evenmin krap, maar hebben toch minder moeite met de luchtweerstand dan de Bolt met een Cw-waarde van 0.32. Overigens scoren sedan’s en meer traditioneel gelijnde vijfdeurs sowieso beter dan de iets hogere MPV-achtige. De meest aërodynamische ‘MPV’ is de Fiat Croma, met een Cw-waarde van 0.28. Nog altijd een stuk beter dan de Bolt dus.

De Bolt is ontworpen door GM’s Zuid-Koreaanse ontwerpstudio, bij het voormalige Daewoo dus. De auto komt ook naar Nederland, maar dan als Opel Ampera-e. In Amerika kost de Bolt 37.500 dollar. Wel gaan daar in het thuisland nog de nodige belastingvoordelen van af. (via Autoblog.com)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En wat is de cw waarde van de bolt dan?

@bouwvakkert: Dat staat gewoon in het artikel 😉

De BMW i3 is iets meer in de richting qua carrosserie, die komt tot 0,29.

@Citrofiel: Die heeft dan wel door het design een bijzonder klein frontoppervlak. Het frontoppervlak van deze mpv, zal wel wat groter zijn, dus is die hoge CW waarde extra naar voor de impact op je verbruik.

Haha dus voor dit betaal je in de States bijna evenveel als voor een mustang V8

@gillesvda: je zult ‘m dan ook vooral tegen komen in het o zo zelfbewuste San Francisco. Kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens elders voor deze opties zou kiezen met deze prijs.

@gillesvda: mustang v8 in de us beginnen bij 32,5 k

Wel slecht dat deze auto de zelfde stijlelementen heeft als Opel. Het mag dan een dochteronderneming zijn, geef ze lekker hun eigen ding.

Weer een faal bij GM.. Je vraagt je bijna af.. wat kunnen ze wel?

Zeker bij een auto met een beperkte accucapaciteit, is een lage CW waarde wel fijn.

0.32 is wel kansloos veel hoor. De nieuwe Giulia en A4 doen ook al 0.24 volgens mij. Nu is een sedan wel gunstiger dan een mpv/hatchback maar toch, bij een elektrische auto wel vrij essentieel om de cw waarde laag te houden.

@trustmeiamanengineer: deze is nog ontwikkeld met de gedachte dat het bij een elektrische auto wel vrij essentieel is om de bijtelling waarde laag te houden.
Ik vermoed dat het aantal Opel Ampera-e’s dat in Nederland verkocht gaat worden verdacht veel lijkt op het aantal Opel dealers dat er in Nederland te vinden is.

Dat krijg je met al die moeilijke design vouwen tegenwoordig. Ziet er niet uit maar dan heb je ook niks.

Geen zorgen, de US Government zal wel één of ander Europees/Aziatisch fabrikant vinden die sjoemelt met haar elektrisch gebakjes en krijgen ze dit ding toch verkocht.

Wat verwacht je ook van een Amerikaan

Dit maakt het weer helemaal great again…

Dit is natuurlijk de technologie die Amerika weer helemaa great again gaat maken…

De range op de snelweg zal dientengevolge behoorlijk rap afnemen, zeker als je net iets harder rijdt. Een Cw-waarde van 0,32 is voor een nieuwe auto echt veel te veel.

Whahaha sukkels.

Welk land is Zuid Koreen ?

Hadden ze beter ff Usain om advies kunnen vragen..

Wat een slecht artikel. De oppervaktewaarde wordt geheel vergeten in dit artikel. De Tesla’s zijn enorme auto’s (breder dan een Pagani Zonda!), dus de totale frontale weerstand (Cw x A dus) van een Tesla zou wel eens aanzienlijk meer kunnen zijn dan de Bolt.

Snelheden in de USA liggen lager en wellicht doelen ze meer op de vele grote steden daar met de eindeloze suburbs?

De Fiat Croma is geen MPV, dat is marketing prietpraat.
Het is een station wagon, op licht verhoogde poten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.