Jaguar i-Pace eTrophy
Als tegenhanger van de bekende Formule E. Ook met suv’s moet worden geracet.

De Tesla Model X is een aardig sprintkanon en ook de Jaguar i-Pace zet behoorlijk grote stappen. De laatste is zelfs vertegenwoordigd in een eigen raceklasse, de i-Pace eTrophy. Maar het is natuurlijk wel zo interessant als verschillende autofabrikanten met volledig elektrische suv’s de concurrentie met elkaar aangaan.

Dat moet gebeuren in de Extreme E-competitie. Dat klinkt veelbelovend, alsof de deelnemende auto’s tot het uiterste getergd zullen worden. En laat dat nu ook precies de bedoeling zijn. Extreme omstandigheden worden opgezocht, zowel de Himalaya als het poolgebied moeten op het programma komen te staan. Op wat voor soort circuits wordt gereden is onduidelijk, maar het lijkt logisch dat er het nodige offroad-werk tussenzit. Of endurance ook van belang is lijkt nog de vraag, de accupakketten staan immers geen races van vele honderden kilometers toe.

Het is geen toeval dat er enige overeenkomst is met de Formule E, de organisatie achter de Formule E heeft ook de Extreme E bedacht. Dus is ook bij de Extreme E het chassis voor alle teams hetzelfde. De autofabrikanten kunnen het verschil maken met de motoren en de carrosserie. De auto’s zullen een koetswerk krijgen dat sterke overeenkomsten vertoont met de straatversies van de elektrische suv’s. Dat is geen slechte zet voor de suv in zijn algemeenheid en elektrische aandrijving in het bijzonder, het moet laten zien dat het alleskunners zijn.

De nieuwe racecompetitie moet van start gaan in 2020. (Via: motorsport.com)

Beeld: Jaguar i-Pace eTrophy, een auto die in ieder geval niet in deze vorm meedoet aan de Extreme E


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.