RAI Vereniging heeft contact opgenomen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de onduidelijkheid in de onlangs gepubliceerde aanvullende en lokale regeling voor emissiearme taxi’s en bestelauto’s voor de G4 en Arnhem.

2.000 euro per voertuig
Doel van deze regeling is dat in de NSL-knelpuntgemeenten meer vol-elektrische voertuigen worden aangeschaft. Per voertuig gaat het om een extra subsidiebedrag van 2000 euro met een budget voor 2000 voertuigen. Bestemd voor vol-elektrische taxi’s, bestelauto’s en bijzondere voertuigen zoals rolstoelbussen en geldtransportwagens, die worden aangeschaft in Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Rotterdam, Utrecht of in een daaraan grenzende gemeente.

Range-extenders ook?
In de toelichting bij de regeling staat echter dat naast zuiver-elektrische voertuigen ook voertuigen met ‘range extender’ in aanmerking komen, die uitsluitend dient voor het opladen van de accu. Dit leverde onduidelijkheid of conform de landelijke regeling alle voertuigen onder 50 gram/km (Euro 5/VI of 6/VI) bedoeld werden (o.a. plug-in of range-extender).

Nee, alleen voor vol-elektrisch
Het ministerie laat weten dat de tekst in de toelichting mogelijk tot verwarring heeft geleid, maar dat het zeker niet de bedoeling is om de huidig beschikbare plug-in’s en range extender’s voor deze extra lokale subsidie in aanmerking te laten komen.

Alleen voertuigen die uitsluitend door een elektromotor (zuiver elektrisch) worden aangedreven komen dus in aanmerking voor de extra lokale subsidie. auto’s als de Opel Ampera, Chevrolet Volt, Toyota Prius Plug-In of de Fisker Karma vallen hierdoor af.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De Fisker karma heeft volgens mij geen fysieke verbinding tussen de ICE en de wielen, echter komt deze weer niet onder de 50gr CO2/km.

De Ampera/Volt speelt af en toe ‘vals’ en komt daardoor dus ook niet in aanmerking.

Wel jammer dat zulke subsidies hier in Zeeland (Middelburg) niet gelden, zou leuk zijn geweest voor de Model S!

@widodh: De Fisker valt zit vanaf modeljaar 2013 onder de 50 gram (en komt dan dus weer in aanmerking voor MIA, Vamil, 0% bijtelling en langere vrijstelling wegenbelasting). Het hangt wel af van de bestuurder hoe schoon ermee wordt gereden. Dat kan variëren van 1 op 10 voor de idioten die het vertikken op te laden aan de laadpaal/stopcontact tot 1 op oneindig voor wie nooit de benzinemotor hoeft in te schakelen (ik haalde zelf in de zomer gemiddeld 1 op 100, in de winter wat minder).

Subsidies genoeg, KIA, MIA & VAMIL voor alle <50gr CO2 auto's, helder en duidelijk. 5 jaar geen bijtelling. Genoeg voordelen denk ik zo.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.