Het Franse Exagon Motors van autoliefhebber Luc Marchetti heeft bekend gemaakt dat het voor de productieversie van de eGT aandrijftechniek van Siemens zal gebruiken. Het gaat om twee vloeistofgekoelde elektromotoren die tezamen 402 pk en 516 Nm op de achterwielen loslaten. Hiermee sprint de EV in 3,5 seconden naar een snelheid van 100 km/u.

De strakgelijnde coupé krijgt stroom van een 57 kWh lithium-ion accupakket. Afhankelijk van de rijstijl ligt de range hiermee op maximaal 400 km. Uniek is dat Exagon Motors een optionele range-extender wil aanbieden; een kleine verbrandingsmotor die als generator werkt om stroom op te wekken. Samen met een 25 liter brandstoftank moet de totale actieradius uiteindelijk uitkomen op 800 km. Ook opvallend is de keuze voor een e-versnellingsbak met drie versnellingen, die vanaf het stuurwiel worden bediend.

Een statement van Ralf-Michael Franke, CEO vam Siemens’ Drive Technologies Division: “We are excited to be given the opportunity to prove the efficiency and performance of our electrical drive technology in this specific sportive segment of electrical cars. The Siemens-Exagon cooperation is an excellent opportunity for us to introduce our automotive high performance e-drive Powertrain into a small series production and demonstrate our competencies and mature know-how.”

Wanneer de EV met een topsnelheid van 287 km/u – begrensd op 250 km/u – exact op de markt komt is niet geheel duidelijk. De introductie vindt plaats op de Autosalon van Parijs, die eind september begint. Als de productie in 2013 van start gaat hoopt Exagon Motors jaarlijks 150 Furtive eGT’s te produceren, waarvan de prijzen bij ongeveer 350.000 euro zullen beginnen.

Een foto van de Furtive eGT, door BridgeToGantry gespot bij de Nürburgring.

Exagon Furtive eGT

Tim van Shmee150 mocht onlangs op het Magny-Cours circuit meerijden in een prototype van de Furtive eGT.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.