Rij Hyundai Ioniq Electrics in parkeergarage
Zo blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Brussel en de ngo Transport & Environment.

Dat is een interessante uitgangspositie, of eenvoudigweg een belangwekknd feit. Want we hebben het de afgelopen jaren ook wel eens anders gezien. Fameus is het onderzoek waaruit blijkt dat een Hummer, of om het even welke ouderwetse terreinwagen, over de gehele levensduur minder CO2 uitstoot dan een elektrische auto. Bij de laatste zou de productie nogal zwaar op het milieu drukken. Of het onderzoek dat aantoont dat er weliswaar geen verbrandingsmotor is die bij elektrische auto’s voor CO2-uitstoot zorgt, maar er wel degelijk sprake is van fijnstof. Een hoger gewicht zou meer bandenslijtage veroorzaken en de remblokken intensiever aangespreken. Dat laatste is natuurlijk baarlijke nonsens. Remenergie wordt geregenereerd, waarbij de remblokken en remschijven niet eens worden ingezet. Maar zie dat soort bakerpraat de wereld maar eens uit te krijgen. Er zijn nu eenmaal veel mensen die elektrisch rijden volstrekt niet zien zitten.

Daarom is het goed om onderzoek onder ogen te krijgen dat de voordelen van elektrisch rijden benoemt. Uit dit onderzoek van de Vrije Universiteit van Brussel en de non-gouvermentele organisatie (ngo) Transport & Environment, blijkt dat elektrisch rijden leidt tot minder CO2-uitstoot. Er is gekeken naar uitstoot die het gevolg is van de productie en indirecte uitstoot, voor opwekking van de stroom die de EV gebruikt. In geval van een volledig elektrische auto is de productie goed voor een derde van de CO2-uitstoot tijdens de gehele levensduur, bij een auto op diesel komt een tiende van de CO2-uitstoot voor rekening van de productie.

De voordelen van een elektrische auto zijn vrij evident. Geen lokale uitstoot. Ook als er wordt gekeken naar de uitstoot van energiecentrales, die worden gebruikt om de stroom voor elektrische auto’s op te wekken, staat de elektrische auto er gunstig op. Duitsland en Polen behoren tot de landen waar het opwekken van stroom gepaard gaat met de meeste uitstoot. Zelfs in Polen is de elektrische auto over de gehele levensduur een kwart minder vervuilend dan een auto op diesel. Voor Zweden geldt zelfs een getal van 85 %, daar wordt veel stroom opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Hierbij moet wel worden aangetekend dat diesel als brandstof sterk in populariteit afneemt, zelfs in een traditionele diesellanden als België en Frankrijk. Om die reden was een vergelijk tussen benzine en elektriciteit interessanter geweest.

Dat belooft veel gunstigs voor de toekomst, omdat er steeds meer met hernieuwbare bronnen gewerkt gaat worden. Voor wat betreft de schaarse metalen die nodig zijn voor de productie van onder andere de accupakketten, geldt dat er gekeken moet worden naar alternatieve manieren om deze te verkrijgen. Tekorten zijn er voorlopig nog niet, maar er moet worden gewaakt voor een te sterke afhankelijkheid van slechts enkele bronnen.

De milieudruk bij de productie van elektrische auto’s is relatief hoog. Dat betekent dat het gunstig is om de auto zo lang als mogelijk te gebruiken. Tegelijkertijd kan er veel worden hergebruikt. De accupakketten kunnen diest doen als thuisaccu’s. Het is niet ondenkbaar dat er een vervangingsmarkt van accupakketten ontstaat als de techniek enkele sprongen vooruit heeft gemaakt.

Vergelijk EV - diesel
Een vergelijk tussen diesels en ev’s [klikken voor grotere versie]

Met dank aan Robert voor het tippen


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Her moet dus makkelijk zijn om je accu te upgraden.
Helaas is dat nu niet zo, als je bij Renault informeert naar een nieuwe accu proberen ze je daar vanaf te praten en zeggen dat het beter is om een compleet nieuwe Zoe te kopen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.