Het Australische start-up bedrijf Evans Electric presenteerde een Mitsubishi Lancer Evolution 3 met elektrische aandrijving in alle vier de wielen.

Na drie jaar kan de schijfvormige elektrische motor eindelijk worden getoond. De Axial Flux AC, maal vier, werden voor de gelegenheid geïnstalleerd in de 19-inch wielen van de vierdeurs sedan met rally-afkomst. Elke motor levert 102 pk en 625 Nm en heeft een piekvermogen van 204 pk en 1.250 Nm. In totaal leveren zij samen maximaal maar liefst 816 pk en 5.000 Nm.

De hoge koppel is te verklaren door de meting bij de wielen. Standaard wordt de koppel gemeten bij het vliegwiel, wat voor bijvoorbeeld de Tesla Model S Performance uitkomt op 600 Nm. Met een overbrenging van 9.73:1 zou er op de wielen 5.838 Nm (inclusief verlies op de tandwielen) worden gemeten. Vier Axial Flux AC’s doen hier dus niet ver voor onder.

Omdat er sprake is van een directe aandrijving draait de rotor op dezelfde snelheid als het wiel. De overbrenging wordt niet mechanisch, maar elektronisch geregeld via een achtpolige statorwikkeling. Tijdens het kan remmen tot 85% van de kinetische energie worden herwonnen en verbruikt het voertuig dus minder energie. Hierdoor kan er meer range worden behaald per kWh of kan er een kleinere batterij worden gebruikt voor een vergelijkbare actieradius. Omdat de accu het duurste onderdeel van een EV is, scheelt dit in de kosten.

Om het voertuig tot stilstand te brengen met een kracht van meer dan 1G wordt er gebruik gemaakt van elektromagnetisch remmen, waarbij geen contact gemaakt wordt met de wielen. “Ouderwetse” hydraulische frictieremmen hebben een energieverlies van 99% bij regeneratief remmen op de huidige generatie EV’s en hybrides. Daarnaast worden ABS, cruisecontrol, noodremassistentie en systemen om aanrijdingen te voorkomen gewoon ondersteund.

Evans Electric onderhandeld momenteel met verschillende automotive leveranciers over samenwerking en licenties om het product van concept tot productieversie te helpen. De laatste voorbereidingen worden getroffen om de elektrische in-wheel motors te testen op het circuit in oktober.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

waar blijft al die remenergie bij hard remmen? Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze hoeveelheid vermogen in de accu kan worden gestopt. Dan heb je toch condensatoren nodig om deze energie tijdelijk op te slaan

@melkkoe: Warmte wellicht? Zou érg zonde zijn overigens. Maar je hebt gelijk, we kunnen niet even 200kW aan energie opslaan in de accu’s.

@widodh: tuurlijk wel, wat je bedoeld is kwh.

Een korststondige laadpiek kan net net als het kortstondige acceleren (ontladen) gebeuren.

Is evenredig aan de accu-capaciteit.

Een buffer met Supercaps zou wel een verbetering zijn.

@jehannus: Nee, ik bedoelde echt kW. Accu’s kunnen véél sneller ontladen dan opladen. Je kan met 300kW ontladen, maar niet met 300kW opladen, dat vinden die packs niet leuk.

geachte koe,

Als je met remmen meer energie terug wint dan dat je de acceleratie ervoor koste

Dan heb je een perpetuum mobile! (niet mogelijk dus)

@wubbert:
geachte wubbert,

het gaat om de grote hoeveelheid energie in een korte tijd. Iedere (normale)auto heeft meer remvermogen dan acceleratievermogen.

Mooi dat ze zover zijn, hiermee kun je een met een aangepast vering/demping systeem veel simpeler een EV phEV maken.

En alle speelruimte tussen de 4-wielen.
Af van de motorkap, wat met gewenning zal komen.

De Venturi Volage roadster, is uitgevoerd met 4 wheel drive Michelin Active Wheel.
Het Michelin Active Wheel heeft een elektrisch geregeld veersysteem, die de wagenhoogte
regelt en de demping.
Een stalen veer draagt de auto als het contact uitstaat. Het is enorm ruimtebesparend,omdat de elektrische aandrijving, de vering en de ophanging zich binnenin de wielen bevinden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.