Kunnen wij hieruit opmaken dat de elektrische auto zonder federale steun geen bestaansrecht heeft?

In het eerste kwartaal van 2013 zijn er slechts 96 elektrische auto’s ter naam gesteld in België. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit een daling van maar liefst 60 procent.

In West-Europa neemt de EV-verkoop alsmaar toe, ook in Nederland. Volgens sectorfederatie Febiac is dit voornamelijk te danken aan “een coherent en ondersteunend overheidsbeleid”, en dat is precies waar het in België aan schort. De federale regering heeft eind vorig jaar de belastingvermindering voor elektrische voertuigen afgeschaft, waardoor het niet langer fiscaal aantrekkelijk is om op stroom te rijden.

Fabiac roept de gewestelijke regeringen op om een ecopremie voor zuinige auto’s in het leven te roepen. De federale regering wordt gevraagd om de regels aan te passen, “zodat zuinige en schone wagens niet gestraft worden door hun hogere cataloguswaarde”. Zonder deze steun zal de negatieve verkooptrend zich hoogstwaarschijnlijk voortzetten, en wordt elektrisch rijden puur voor de elite. Om dit te voorkomen, waarschuwt Fabiac, zullen de regeringen alle zeilen bij moeten zetten. (Via De Standaard)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het wordt in belgie naar mijn smaak/gevoel niet op aangedrongen om een viese (ja fijnstof en roet) diesel te ontmoedigen.

Je ziet belgen veel in suv’s en grotere auto’s rijden.

Het soort auto’s op de weg is het gevolg van fiscaal beleid. SUV’s en andere oversized hondenhokken zijn al anderhalf jaar onpopulair omwille van de gewijzigde belasting op CO2-uitstoot. Daarentegen ontmoedigt de regering nog steeds niet het gebruik van diesel. Gevolg: veel diesel, maar minder grote/zware auto’s dan voorheen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.