Tussen Seattle en Wenatchee in Washington loopt sinds één jaar de Stevens Pass Scenic Byway. Dit is niet zomaar een toeristische route door de bergen en wouden. Wie van de natuur houdt, laat een zo klein mogelijke “koolstof voetafdruk” achter. Hoe dit beter te doen dan in een elektrische auto?

Johnstron-Rodriguez is de oprichter van Plugin North Central Washington, het bedrijf achter de EV route. Zijn doel: het bevorderen van elektrisch rijden in de regio en toerisme in EV’s. De Stevens Pass Scenic Byway wordt gezien als ’s werelds eerste route van zijn soort, maar Johnstron-Rodriguez zegt dat er ook al andere organisaties en overheden zijn die EV-toerisme ontdekken.

Toerisme is niet alleen big business in Washington. Ook Nederland draait voor een goed deel op deze sector. Echter, om attracties te bezichtigen is vervoer nodig, en dit gebeurd grotendeels met vervuilende brandstofmotoren. Waarom zouden wij het niet eens proberen deze te vervangen met de elektrische variant?

Een EV-route is interessant voor mensen die benieuwd zijn naar het elektrisch rijden. Zoals Johnstron-Rodriguez aangeeft tijdens een recente TEDx conferentie (zie de video onderaan), is het een mooie gelegenheid om een EV te huren en te ervaren hoe het is. Daarnaast krijgt het toerisme een boost, zeker als er laadpalen op strategische punten worden geplaatst. Terwijl de auto van stroom wordt voorzien, kunnen toeristen de attractie bezoeken.

Het zal zeker een groene stempel op Nederland drukken. Wij zijn trots op onze duurzame energie, maar er zijn altijd mogelijkheden om dit breder toe te passen en te verkopen. Het elektrificeren van de toeristische sector kan ons dus niet alleen helpen met het reduceren van de CO2-uitstoot, maar het zal ook een leuk visitekaartje voor het buitenland zijn. Nu nog iemand vinden die de uitdaging aan wil gaan.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.