Met al 500 oplaadpunten voor elektrische auto’s, een uitgebreider warmtenetwerk en binnenkort zelfs een windmolenpark verduurzaamt Rotterdam in rap tempo. Alfred Möller, initiatiefnemer van het EV-Centrum, kijkt voor wat betreft de elektrische auto terug op een succesvol jaar.

Als daadkrachtige en innovatieve wereldhavenstad neemt Rotterdam haar verantwoordelijkheid voor een duurzame toekomst. Elektrisch rijden is daar een onderdeel van. Maar wat is er het afgelopen jaar nu eigenlijk gebeurt? Een korte greep uit het dagboek van het EV Centrum. Geen woorden maar laden of is het “sterker door de stekker?” Terugblikken en vooruitkijken met één van de pioniers die E-rijden in Rotterdam mede op de kaart heeft gezet.

Het is druk in het EV Centrum aan het Delftseplein zo aan het einde van het jaar. Nog nooit zijn er zoveel auto’s met een stekker in één maand op kenteken gezet. Twaalf procent van alle verkochte voertuigen in de maand december zijn deels of geheel elektrisch. De ontwikkeling waar wij al jaren voor knokken komt op gang en lijkt niet meer te stoppen. Alle grote merken hebben inmiddels stekkerauto’s. De tijd van lelijk, te duur en wij kunnen er niet ver genoeg mee rijden ligt definitief achter ons.

“De grootste vijand van elektrisch rijden is geconditioneerd gedrag”

Wij rijden al jaren zonder er bij na te denken op benzine of diesel. Een brandstof soort die schaars wordt en de luchtkwaliteit negatief beïnvloed. En toch moeten wij op het EV Centrum iedere dag uitleggen dat rijden op elektriciteit alleen maar voordelen heeft. Zonder te laden rij ik in een streep naar mijn dochter in Assen met een volle accu voor 14 euro. Stroomladen wordt nog steeds gezien als diesel tanken met je computer. Beetje onwennig en een beetje gek. Maar ik als de grootste “petrolhead van Rotterdam” kan niet anders zeggen dat ik inmiddels verslaafd ben aan mijn Tesla S. Afgelopen jaar hebben ca. 4.500 Rotterdammers in het centrum proefgereden met een van de vele elektrische demo auto’s die wij hiervoor hebben klaar staan. Het EV Centrum verricht hiermee missie werk bij het weg nemen van de vooroordelen.

Om de overstap te ontzorgen heeft het EV Centrum in samenwerking met de Gemeente Rotterdam en Athlon Car Lease recent ’s werelds eerste EV Makelaar aangesteld. Deze merkonafhankelijke elektrische auto specialist heeft inmiddels vele bedrijven concreet ondersteund bij de overstap naar elektrisch rijden. De conversie naar daadwerkelijke aankoop van elektrische auto’s komt door deze unieke begeleiding op gang. Uit hun eigen onderzoek is gebleken dat het merendeel van de dealerbedrijven weinig tot geen kennis heeft van elektrische auto’s, en dan met name op het gebied van belastingregelingen, leasing, opladen en verzekeren. De EV Makelaar ondersteund zowel het dealerbedrijf als de consument om zonder zorgen een switch te kunnen maken.

Concurrentie?

Zit EV Centrum de dealers dan niet in weg?

Dealers moeten EV Centrum niet zien als een concurrent. Sterker nog, met de dealer bedrijven waar inmiddels mee wordt samengewerkt zien deze dienst als een uitkomst. Ik snap dat het moeilijk is voor dealers om tijd en mensen vrij te maken om alle kennis in huis te halen. Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, het EV Centrum schrijft geen orders, wij helpen de dealers met de verkoop van elektrische auto’s.

De EV-makelaar inventariseert de mobiliteitsbehoefte van de klant en komt aan de hand daarvan met een advies. Leads worden doorverwezen naar de importeur of een van de dealerholdings waar het EV Centrum mee samenwerkt.

Luchtkwaliteit ronduit zorgelijk

Circa 60.000 mensen wonen op dit moment binnen 50 meter van een drukke binnenstedelijke of provinciale weg of binnen 100 tot 300 meter van de snelweg. Dit zijn gebieden met een relatief slechte luchtkwaliteit. De relatief slechte luchtkwaliteit in Rotterdam is verantwoordelijk voor circa 10% tot 12% van de achterstand in gezondheid. Het blijvend verbeteren van de luchtkwaliteit draagt bij aan een betere gezondheid van de Rotterdammers. Elektrisch rijden helpt bij het schoon en gezond maken van de binnenstad.

Groene taxi’s nu ook met een stekker

RTC heeft besloten om een deel van haar taxi vloot om te zetten naar elektrische uitvoeringen. Nu de auto’s goedkoper en beter worden, is het voor de taxi branche ook een financieel aantrekkelijk plaatje geworden. Met een beetje geluk komen op termijn naast het nieuwe centraal station ook snel laad en opstapplaatsen voor elektrische taxi’s. Dit zou mooi zijn. Het CS heeft op het dak duizenden vierkante meters zonnepanelen. Met deze energie kunnen honderden taxi’s elektrisch rijden. De stad geeft hiermee een visitekaartje af hoe duurzaamheid in praktijk kan werken.

Geen parkeervergunning en een rijverbod

Duizenden vervuilende auto’s worden gesloopt. Met deze aanvullende maatregelen wil de stad Rotterdam de luchtkwaliteit voor de bewoners snel verbeteren. Voor de sloopregeling is acht miljoen euro beschikbaar. Dat is onderdeel van de 12,5 miljoen euro aan rijksgelden die voor verbetering van de luchtkwaliteit beschikbaar zijn gesteld. Ook krijgen eigenaren van dieselauto’s ouder dan 2005 en benzineauto’s ouder dan 1992 geen parkeervergunning meer en gaat er een rijverbod gelden voor vrachtwagens op de meest vervuilde weg door de stad, de ’s Gravendijkwal.

40.000 mensen in 3.500 elektrische deelauto’s

Project A15 heeft tot doel om in 2015 40.000 mensen in 3.500 elektrische deelauto’s te laten rijden, op stroom afkomstig van windmolens en zonnepanelen uit het gebied rondom de A15. Dit mega project moet een toonbeeld worden hoe wij ons in de toekomst kunnen verplaatsen.

1000 auto’s in 2010

De nieuwe producten die op de markt komen overtreffen ieders verwachting. Zowel qua prijs als prestatie wordt elektrisch rijden steeds aantrekkelijker. Het EV-Centrum is hard op weg haar doel te realiseren, voor 2015 1000 auto’s met een stekker op de Rotterdamse wegen. De exacte telling voor 2013 volgt in januari, maar naar verwachting staat de teller op ruim 550 auto’s.

En nu doorpakken

Initiatief nemers Alfred Möller en Marcel Broersma kijken terug op een bewogen jaar waar mooie stappen zijn gemaakt. Alles valt en staat echter wel met lange termijn visie. Het schrappen van de nul procent bijtelling is niet echt handig. Enerzijds worden er enorme bedragen uitgegeven om E-rijden te stimuleren en anderzijds wordt met zo’n maatregel het enthousiasme getemperd. De vier procent die nu als bijtelling per 1 januari betaald moet gaan worden levert een minimaal bedrag op maar zet wel weer de rem op het aantal overstappers.

Van suf naar sexy

De testvloot met elektrische auto’s waar in proefgereden kan worden wordt komend jaar verder uitgebreid. Naast o.a. Tesla, Lotus, smart, Renault, Nissan en Toyota, zullen de BMW i3, VW E-Up! en de Audi A3 e-tron in het centrum worden gepresenteerd. Stuk voor stuk betaalbare auto’s die er goed uitzien en per kilometer niet meer kosten.

Toekomst

Elektrisch rijden is in opkomst en is binnenkort niet meer weg te denken. Eind 2014 staan er minstens 1.000 punten in Rotterdam. Zo kan er op vrijwel iedere hoek van de straat worden geladen. In 2020 wil de rijksoverheid 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zien. Nu zijn dat er 10.000. Er moet dus nog veel gebeuren. De producten zijn goed, de prijzen concurrerend en de kennis is aanwezig om het gehele traject van A t/m Z te kunnen begeleiden.

Er is geen andere plaats in Nederland waar kennis op het gebied van elektrisch vervoer, overstapadvies, randzaken zoals laadpalen en meerdere automerken op één locatie zijn samengebracht. En dat op een prominente locatie naast het nieuwe Centraal Station in Rotterdam.

Over 10 jaar kijken wij straks terug op een periode waar oplossing werden gezocht voor problemen die er niet waren. Marcel en ik zijn blij dat wij ons steentje kunnen bijgedragen bij deze enorme mooie beweging.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.