accu hybride
Namens ARN heeft Christian Maccarrone, student aan de Universiteit van Tilburg, onderzoek gedaan naar het inzamelen van afgedankte lithium-ion accu’s uit hybride en vol-elektrische auto’s.

Het onderzoek van Maccarrone spitste zich toe op het opzetten van een inzamelsysteem voor deze accu’s en batterijen, en de kosten die dit voor de diverse betrokkenen met zich meebrengt.

Met het project 2BCycled verkent ARN samen met partners DNV GL (voormalig KEMA), netbeheerder Alliander, Hogeschool Arnhem Nijmegen en TU Eindhoven sinds enige tijd de mogelijkheden om lithium-ion accu’s van hybride en elektrische auto’s na gebruik nog voor andere doeleinden in te zetten. Een veelbelovende optie in dit opzicht is om de betreffende accu’s in te zetten voor bijvoorbeeld stationaire opslag van duurzaam opgewekte energie. Hiermee heeft ARN de blik nadrukkelijk gericht op de nabije toekomst, aangezien mag worden verwacht dat vanaf 2020 grotere aantallen elektrische en hybride auto’s afgedankt gaan worden.

Efficiënte logistiek

Logistiek is van belang om op termijn een efficiënte recyclingketen voor afgedankte accu’s in te richten. Daarom deed ARN het verzoek aan Maccarrone om dit onderwerp te onderzoeken. Inmiddels heeft de student zijn onderzoek en bijbehorende scriptie afgerond. “Ik heb onderzocht wat de kosten zijn om accu’s te laten inzamelen door autodemontage- en garagebedrijven, en om deze vervolgens te vervoeren naar één centraal depot. Daarvoor zijn we uitgegaan van de vestiging van DNV GL in Arnhem”, vertelt Christian. “Dat is vooralsnog de plek waar de accu’s en batterijen na inzameling worden onderzocht. Het bleek al snel dat deze wijze van decentraal inzamelen te hoge kosten met zich meebrengt. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat er ongeveer 1.000 inzamelpunten zijn. Daarom hebben we Nederland in een aantal regio’s onderverdeeld, en gekeken naar de mogelijkheid van meerdere depots. Voor een ander onderdeel van mijn onderzoek heb ik gekeken naar de kosten die transporteurs in rekening brengen. Daar zaten ook behoorlijke verschillen in.”

Nuttig en belangrijk

Volgens Christian is het nuttig en belangrijk dat ARN op deze wijze de markt voor afgedankte accu’s uit elektrische en hybride auto’s verkent. De verwachting is dat deze accu’s na gebruik nog 70 tot 80 procent van hun oorspronkelijke capaciteit over hebben. Dat is onvoldoende voor gebruik in een auto, maar biedt volop mogelijkheden voor toepassing in een huiselijke omgeving. “Het zou verspilling van grondstoffen, energie en geld zijn om deze accu’s niet op deze manier een tweede leven te geven”, vervolgt Christian. “Maar het is alleen haalbaar wanneer alle voorwaarden, dus ook het logistieke gedeelte, zo efficiënt mogelijk worden ingevuld. In dat opzicht is er nog genoeg werk te verzetten.”


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.