Vanaf 2020 zullen alle nieuwe auto’s in Europa moeten voldoen aan strengere eisen en tests op het gebied van CO2-uitstoot. Wel heeft Duitsland het voor elkaar gekregen om de emissiewetgeving iets af te zwakken.

De target van 95 gram CO2 per kilometer, omgerekend een benzineverbruik van 4 liter per 100 km, heeft nog wel de officiële goedkeuring van de EU lidstaten nodig. De laatste fases van het overleg werden bemoeilijkt door Duitsland, die ervoor wilde zorgen dat merken als BMW en Daimler ongehinderd vervuilende en minder efficiënte auto’s kunnen produceren.

Het Europese doel is om elke autofabrikant een individueel doel te geven om minder vervuilende auto’s te produceren. Echter, dit is een kostbare aangelegenheid. Duitsland heeft daarom geprobeerd de invoering van de strengere eisen uit te stellen. Andere lidstaten verworpen het Duitse plan, dat ervoor zou hebben gezorgd dat autofabrikanten kredieten kunnen inleveren voordat de nieuwe regelgeving in 2020 ingaat. Deze “supercredits” worden verstrekt als de fabrikant voertuigen met een zeer lage uitstoot produceert, zoals elektrische auto’s. Duitse firma’s bouwen deze om aan een nationaal doel te kunnen voldoen.

Duitsland kwam met een nieuw voorstel om elektrische auto’s drie maal mee te laten tellen in het gemiddelde van 2020. Maandag werd een compromis gesloten voor een factor twee. Auto’s die hiervoor in aanmerking komen mogen nu maximaal 50 g/km uitstoten in plaats van 35 g/km, waardoor naast EV’s ook plug-in hybrides worden meegeteld. Hierdoor hebben fabrikanten meer ruimte gekregen om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen, omdat het aantal verdiende supercredits voor milieuvriendelijke auto’s door de vermenigvuldiging flink toeneemt. Duitsland en haar autofabrikanten hebben deze kredieten steeds verdedigd omdat het innovatie zou bevorderen. Daarnaast zou de strengere emissiewetgeving in het voordeel werken van Renault, PSA/Peugeot-Citroën en Fiat, omdat zij voornamelijk kleinere en zuinigere auto’s verkopen.

De Commissie, die de supercredits eerst wilde limiteren, is bang dat als er te veel fabrikanten doorgaan met het bouwen van auto’s met een hogere uitstoot, dat het doel van 95 gram per kilometer in 2020 niet zal worden gehaald. Duitsland staat volgens de International Council on Clean Transportation (ICCT) bovenaan de Europese lijst met 147 g/km in 2011. Het Europese gemiddelde is ongeveer 132 g/km, wat in 2015 moet afnemen naar 130 g/km.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

tsja, ideaal is het niet.
Maar wel een goede drijfveer voor de duitsers om meer electrische aandrijvingen te bouwen. Maar 2020 pffff duurd nog lang.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.