Goed nieuws voor Model S-rijders in Europa. De Tesla Model S die hier op de markt komt wordt omgebouwd om volgens meerdere laadprotocollen opgeladen te kunnen worden.

Superchargers
Tijdens een toespraak en Q&A met Tesla-reserveringhouders in Oslo (hier terug te kijken) bevestigde Elon Musk eerst dat de bekende en beruchte Superchargers als eerst naar Noorwegen komen. Zoals het er nu naar uitziet komen de eerste drie in Oslo te staan. In een later stadium zijn andere landen aan de buurt, waaronder ook Nederland zoals Groen7 laatst wist te melden. Het is de bedoeling dat er door heel Europa Superchager-statiosn worden geïnstalleerd, waar de Model S – en andere toekomstige Tesla’s – met minimaal 90 kW worden opgeladen.

CHΛdeMO en Mennekes
De Europese Model S wordt verder aangepast om aangesloten te kunnen worden op laders volgens het Japanse CHAdeMo-laadprotocol (66 kW), waar vooral Nissan met de Leaf sterk op inzet. Ook komt Tesla met een Mennekes-stekker, ook wel bekend als de Type 2-connector. Deze connector is ontwikkeld om een maximaal vermogen van 3x63A te leveren richting de auto. 3x63A komt neer op een vermogen van 43kW. Dat de Europese Model S driefasen laden ondersteunt werd vorig jaar al bekend gemaakt ten tijde van de Autosalon van Genève.

Europese productie uitgesteld
Er is ook minder goed nieuws. Op de persconferentie van Elon Musk in Genève werd bekend dat de productie van EU-exemplaren drie maanden is uitgesteld. Dit zou eerst nog in maart van start gaan, nu wordt dat pas in juni. Wel blijven de eerste afleveringen in juli, een aantal Signature-uitvoeringen, gewoon staan. Musk gaf aan dat een aantal Amerikaanse klanten hierdoor langer op hun Model S moeten wachten. Zo word de pijn enigszins over beiden continenten verspreid.

Bekijk hieronder de persconferentie van VP George Blankenship en CEO Elon Musk in Genève

0% bijtelling
Ook niet onbelangrijk. CEO Elon Musk, die vorige week nog met zijn team bij SpaceX succesvolk een raket naar het ISS stuurde, benadrukt dat iedereen die al een Model S heeft besteld, deze ook in 2013 geleverd krijgt. Voor Nederland erg belangrijk omdat per 1 januari 2014 het 0% bijtellingstarief verdwijnt en ook over de Tesla 7% bijtelling wordt berekend in de lease.


Meer lezen over: , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De eerste 3 Superchargers moeten de driehoek Oslo-Bergen-Trondheim gaan bedekken dus ik neem aan dat ze halverwege komen en niet in Oslo.
De Model S kan max. 20kW AC laden met de “Dual Charger” optie, dus het zal wel met 380v/32A gedaan zijn.

bizar, vanaf 2014 betaal je dus ook bijtelling over een auto die geen CO2 uitstoot heeft, en vaak via groene energie zal worden opgeladen.
dat scheelt je op zo’n waarde al snel 2000 euro per jaar aan bijtelling

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.