De Europese Commissie wil fabrikanten aanmoedigen om vrachtwagens te ontwikkelen die zuiniger en verkeersveiliger zijn. Daartoe stelde zij onlangs nieuwe regels voor maten en gewichten van trucks voor.

Het voorstel dat eurocommissaris Kallas presenteerde maakt het mogelijk dat vrachtwagens aerodynamischer worden. Door ruimte te bieden voor aanpassingen aan de cabine en de trailer kunnen de verkeersveiligheid vergroot en het verbruik verkleind worden. De aanpassingen maken het gebruik van rondere cabines en aerodynamische zijschermen naast de trailer mogelijk.

Lengte
Om de aerodynamica en verkeersveiligheid van voertuigen en voertuigcombinaties te verbeteren, mogen de maximumlengtes worden overschreden door voertuigen of voertuigcombinaties die zijn uitgerust met voorzieningen die tot doel hebben om het mogelijk te maken vrachtwagencabines te bouwen die de aerodynamica van voertuigen of voertuigcombinaties verbeteren. Maar de overschrijding van de maximumlengte mag niet leiden tot een toename van de vervoerscapaciteit van het voertuig of de voertuigcombinatie.

Vervolgtraject
Het voorstel wordt voor verdere behandeling naar de Raad en het Europees Parlement gestuurd; afgewacht moet worden wat hun visies zijn, tot welke amendementen dat eventueel leidt, en wat dan straks het uiteindelijke compromis wordt en de datum van inwerkingtreding.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een zaag, een hamer en een schroevendraaier aan de voertuigen of voertuigcombinaties hangen zou dus genoeg kunnen zijn om de maximumlengte van voertuigen of voertuigcombinaties te mogen overschrijden en op die manier de aerodynamica en verkeersveiligheid van voertuigen en voertuigcombinaties te verbeteren.
Die gereedschappen koop je specifiek voor dit doel en noem je vanaf dan voorzieningen die tot doel hebben om het mogelijk te maken vrachtwagencabines te bouwen die de aerodynamica van voertuigen of voertuigcombinaties verbeteren.

Eindelijk, het werd ook eens tijd.

Elke procent brandstofbesparing in wegtransport doet een hoop.

Nu graag ook een centraal systeem maken wat lege retourritjes vult met lading.

Want de grootste brandstofbesparing is onnodige ritjes voorkomen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.