De Europese Commissie zal vandaag een voorstel doen om landen te verplichten meer oplaadpunten te realiseren. De EU wil de vicieuze cirkel van té weinig oplaadpunten en dus té weinig EV’s hiermee doorbreken.

Naast een standaard voor stekkeraansluitingen wil de EU dat andere schone brandstoffen, zoals waterstof, breder toegankelijk worden. De Commissie stelt echter dat er nog niet genoeg laadpunten in Nederland zijn, ondanks dat het Nederland prijst als toonaangevend land op het gebied van alternatieve brandstoffen.

In Nederland stonden eind vorig jaar (2012) 2.782 publieke oplaadpunten (en 892 semi-publieke punten), zo claimt Agentschap NL. Volgens NU.nl staat in het voorstel van de Europese Commissie dat Nederland in 2020 maar liefst 200.000 oplaadpunten voor EV’s moet hebben. In het Verenigd Koninkrijk moet dit aantal zelfs naar 1,5 miljoen worden getild.

Wanneer het voorstel wordt aangenomen gaan oplaadpuntleveranciers een gouden toekomst tegemoet. In Nederland heeft stichting e-laad alleen al meer dan 2.200 oplaadpunten geplaatst. En daar komen aanbieders als The New Motion met de loloo, thuisladers die opgengesteld zijn voor publiek en de snelladers van Nissan nog bij. Maar veel meer dan 5.000 zullen het er momenteel niet zijn, waarmee het een enorme klus zal worden om dit aantal in zeven jaar op 200.000 te krijgen.

Het is echter wel de manier om het kip-ei-dilemma op te lossen. Of zoals de Commissie het tegen NU.nl zegt:

“Er worden geen tankstations gebouwd omdat er niet genoeg elektrische auto’s zijn, en de auto’s worden niet tegen goede prijzen aangeboden omdat er niet genoeg vraag naar is”.

Brussel hoopt dat door de voorstellen bedrijven meer en goedkopere elektrische auto’s zullen produceren.

Volgens ons sluiten de voorgestelde maatregelen prima aan op de wensen van de European Automobile Manufacturers’ Association.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.