Brandstofcelbus
De waterstofbus moet zijn intrede doen in de reguliere lijndienst.

In Nederland is de lijnbus steeds vaker volledig elektrisch. Dat gaat prima op de gemiddelde lijn, bovendien gaat ook voor bussen op dat elektrische aandrijving stil en comfortabel is. Er wordt echter ook getest met bussen op waterstof. Het project luisterend naar de naam Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe (JIVE) moet van waterstof een populaire brandstof maken in het busvoervoer.

Het JIVE-project moet ervoor zorgen dat er in totaal 139 nieuwe brandstofcelbussen gaan rijden, in negen Europese steden. Het project is opgezet door de Europese Unie en busdiensten uit Zuid-Tirol (Italiƫ) en Duitsland. Het subsidiegeld blijkt een noodzaak te zijn. De infrastructuur voor waterstof is nog niet optimaal en de brandstofcelbus kost meer dan de eerste de beste bus. Er worden zowel bussen aangeschaft als waterstoftankstations gebouwd. Door met eigen tankstations te werken dalen de brandstofkosten en is het geen probleem om een vloot van meer dan twintig waterstofbussen van brandstof te voorzien.

Er zit dus toekomst in de brandstofcel in het openbaar vervoer. Ook in Londen opteert de busdienst voor bussen met alternatieve aandrijflijnen en in Rotterdam zijn eveneens waterstofbussen te vinden. Logisch, want in de stad is er een wereld te winnen aan plaatselijke uitstoot.

Foto: fch.europa.eu


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.