De SAE CCS lader moet hierdoor de standaard worden.

Voor eigenaren van een Nissan of Mitsubishi met stekker zal het verdwijnen van de CHAdeMO palen wel eens erg lastig kunnen zijn. Deze merken maken gebruik van de 650 CHAdeMO laders die momenteel in Europa staan, met een uitbreiding van 1.000 stuks voor het eind van 2013.

Er gaan nu geruchten dat het Europees Parlement de CHAdeMO laders wil verbannen om een meer universeel laadnetwerk te creëren. Deze “maatregel” zou eind 2018 in moeten gaan, waarna de CCS lader het over moet nemen. Dit is leuk voor BMW, GM en Ford, maar onder andere de populaire Nissan LEAF maakt gebruik van CHAdeMO. Daarnaast zijn de meeste snelladers CHAdeMO, en wordt CCS nog niet commercieel gebruikt.

De vraag is of het Europees Parlement een verstandige zet doet met de afschaffing. Een universeel laadsysteem is meer dan welkom en fabrikanten hebben tijd genoeg om hun auto’s hierop aan te passen, maar de eigenaren van oudere stekkerauto’s die nog wel gebruik maken van het CHAdeMO zullen er niet blij mee zijn. Mocht het voorstel concrete vormen aan gaan nemen, hopen we dat er voor deze gedupeerden tegen die tijd een omzetstekker of iets dergelijks beschikbaar komt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Grappig hoe er geld verspilt blijft worden in die ‘eco’ branche.

@rotarypowah: Nee hoor, dit is gewoon Nissan die CHAdeMO gigantisch heeft gepushed. Ze hebben daarbij gewoon het woord “snellader” gebruikt en allemaal mensen zijn daar in getrapt zonder na te denken over standaarden.

Verder is het niet een gigantische ramp. Abb ontwikkeld al snelladers die meerdere stekkers hebben, net zoals de keuze voor meerdere brandstoffen.

Ook andere merken hebben ze al. Zo gaat The New Motion al hun laadpalen naast CHAdeMO ook van 3-fase 63A voorzien voor de Renault ZOE.

Is het alleen een mechanisch verschil of zit er ook een onoverbrugbaar elektrisch verschil in.

Een mechanisch verschil is een tussenstekker de oplossing.

@jehannus: De stekker is anders en wat regel logica, maar het is niet zo lastig.

Maar beide leveren 500V DC spanning, dus geen enkel probleem.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.