Is dit de manier om een doorbraak te forceren?

Het gaat om 25 verschillende bedrijven die Standard-Sized Heavy-duty Hydrogen (StasHH) hebben opgericht. Een project dat wordt gesteund door de Europese Unie, met een bedrag van 7,5 miljoen euro. In totaal is er 15,2 miljoen euro beschikbaar. Een aardige som die vanzelfsprekend zinvol wordt aangewend.

Meer precies gaat het om 11 leveranciers van brandstofcellen, negen producenten en vijf onderzoeksinstituten. Daaronder Alstom, Solaris, VDL, Volvo en de onderzoekers van TNO. Gestreefd wordt naar standaardisering zodat brandstofcellen een nuttige toepassing kunnen vinden en waterstof aan belang wint. Het gaat bij StasHH om eenheid te bereiken, eenduidigheid voor wat betreft afmetingen, testprotocollen en vereisten op het vlak van veiligheid. Voor de brandstofcel is een baaierd aan toepassingen denkbaar, professioneel gebruik in dit geval. Schepen, bussen, vrachtwagens, treinen en vorkheftrucks kunnen alle van waterstofaandrijving worden voorzien.

Voor velen geldt waterstof als grote belofte, binnen Nederland wordt het soms als vervanger van ons “eigen” aardgas gezien. Hoewel de productie energie-intensief is en doorgaans niet op een duurzame wijze plaatsvindt.

Beeld: Solaris Urbino 12 waterstofbus


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.