De gemiddelde uitstoot voor nieuwe auto’s in Europa werd voor 2020 vastgesteld op 95 gram CO2 per kilometer. De Europese Unie heeft ingestemd met een verhoging naar 130 gram ten behoeve van Duitse autofabrikanten.

Duitsland is al maanden bezig met lobbyen voor een verzwakking van het CO2-doel. Premium automerken Daimler en BMW produceren zwaardere auto’s dan hun concurrenten, waardoor het moeilijker is om de doelstelling te halen. Dit zou de Duitse auto-industrie schaden en leiden tot ontslagen.

Ministers van de Europese Unie hebben ermee ingestemd de zaak te heropenen en binnen een aantal weken tot een definitief besluit te komen. Duitsland heeft voorgesteld het doel van 95 gram CO2 per kilometer (een verbruik van 4 liter per 100 kilometer) uit te stellen tot 2024. Onder andere het Verenigd Koninkrijk en Polen steunen dit plan, maar Belgiƫ, Frankrijk en Italiƫ zijn tegen.

Het CO2-doel ligt al vijf jaar op tafel. Volgens critici hebben autofabrikanten genoeg tijd gehad om zich hierop voor te bereiden en zijn dan ook teleurgesteld dat deze kans om Europese auto’s zuiniger te maken en te besparen op olie-importkosten over boord worden gezet. (Via Bloomberg)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.