Tankdoppen Adblue en diesel
Bieńkowska ziet bijster weinig toekomst in het concept dat ooit werd bedacht door Rudolf Diesel. De vertrouwde dieselmotor.

En het is allemaal de schuld van Volkswagen. Menig autoproducent zal een wrange nasmaak hebben overgehouden aan de sjoemelsoftware die door Volkswagen met goed gevolg is toegepast. Maar het is als een wrang sprookje met een onvermijdelijk slecht einde. Woede is het merk ten deel gevallen en met diesel als brandstof komt het niet meer goed. Milieuzones worden uitgebreid, aanschafbelastingen verhoogd, restwaardes dalen. Het strengst gaat het er aan toe in Duitsland, in Hamburg wordt zonder omhaal de toegang ontzegd aan diesels die niet aan de Euro 6-norm voldoen. Dat dit nu slechts voor enkele straten geldt zegt niet heel veel. Want een toegangsverbod is makkelijk uitbreidbaar en kan bovendien in steeds meer steden worden ingvoerd, zeker als verbetering van de povere luchtkwaliteit uitblijft. Ondertussen belooft Bosch nog een ultiem schone diesel en maken verschillende merken diesels zuiniger door toepassing van 48 volt-technologie. Maar Japanse merken hebben al aangekondigd te stoppen met diesel, daaronder Nissan en Toyota. De laatste ronde is onvermijdelijk.

De woede van het publiek lijkt intussen alleen maar heviger te worden. Dat er weer een schandaal bij Audi de kop op stak heeft niet meegeholpen. Nu is ook Elżbieta Bieńkowska er klaar mee, meer dan ze toch al was. Ze is EU-commssaris van de Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf en dus niet de eerste de beste. Volgens Bieńkowska “is het afgeopen met dieselauto’s, Ik denk dat ze in enige jaren geheel zullen verdwijnen. Dit is technologie uit het verleden”. Ook is de uitstoot van fijnstof is inherent aan de dieselmotor. Dat zijn stevige uitspraken die door de gemiddelde leasemaatschappij, autohandelaar of autobezitter met weinig enthousiasme zullen worden aangehoord. Ruwweg de helft van alle auto’s in Europa loopt op diesel. Maar helemaal onjuist lijkt het niet te zijn. De elektrische auto is in opkomst en tot die tijd kunnen er vooral veel plugin-hybrides worden verwacht. Die benzine als (tweede?) brandstof gebruiken.

Verder is Bieńkowska kritisch op de machtige positie van de autolobby en de verwevenheid met nationale regeringen, maar ze is minder gefrustreerd dan een jaar geleden. Inmiddels is het voor de Europese commissie mogelijk om een boete uit te schrijven tot € 30.000 voor elke auto die is voorzien van software die de auto alleen tijdens de officiële testprocedure aan de normen laat voldoen. Ook kan het terugroepen van auto’s worden verplicht.

Er wordt ingezet op batterijproductie in Europa. De EU houdt bij voorkeur de gehele waardeketen binnen Europa, dat betekent dus niet uitsluitend assemblage van accupakketten, maar productie van grondstof tot eindproduct. Verwacht wordt tot de verkoop van elektrische auto’s echt op gang komt in 2025 en daarna. Hoewel ook nu al de kosten van een elektrische auto op een lager niveau liggen dan van een auto met traditionele verbrandingsmotor. (Via: bloomberg.com)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Man wat ben ik blij dat vorige jaar toch niet voor een Diesel heb gekozen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.