Tijdens de Electric Sports Car Build-off (ESCBO), een project opgezet door Siemens, namen vier hogescholen en 3 bedrijven het tegen elkaar op om de beste elektrische sportwagen te bouwen. Hoewel de HR GTZero van Hogeschool Rotterdam niet op de eerste plaats eindigde, is het de enige van de zeven voertuigen die succesvol door de RDW keuring kwam.

Een sportauto hoort snel en uitdagend te zijn. Bij een elektrische sportauto zijn veiligheid, actieradius en energieverbruik natuurlijk net zo belangrijk. Daarnaast lette de jury van ESCBO ook op andere factoren, waarbij “samen creëren” en “samen veel plezier beleven” enorm belangrijk zijn. Als eindresultaat moest er een mooie sportwagen, een goed verhaal, nieuwe vrienden en nieuwe (technische) inzichten tot stand komen. Teams van zo’n 30 mannen en vrouwen gingen aan de slag om in één jaar tijd een elektrische Burton (kitcar op het chassis van een 2CV) te bouwen. Jurylid Jan Mengelers (TNO):

Wij delen de passie voor techniek en het enthousiasme van de teams. Samen in beweging komen, daar gaat het om. Als jury hebben wij naar de techniek en het delen van kennis gekeken. Maar ook naar de Total Cost of Ownership, het behalen van een kenteken, de innovatie en communicatie. Uit de scores blijkt het jeugdige, innovatieve en ongebreidelde enthousiasme!

Het gaat allicht een beetje ver om een Burton sportief te noemen. Desalniettemin waren de elektrische wagens van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Arnhem/Nijmegen, Haagse Hogeschool, Fontys, Actemium, Croon, en WP Haton goed geslaagd. Het is overduidelijk dat in elk exemplaar een hoop tijd en liefde is gaan zitten, maar er kan er slechts één de winnaar zijn van de Battle. Oké, twee in dit geval, met teams WP Haton en Fontys op een gedeelde eerste plaats. Zij behaalden de meeste punten voor hun aanpak van het project en de teamgeest bij onder andere het koekhappen, voor paal staan en karten.

Een goede sfeer in het team is uiteraard zeer belangrijk, maar wij van Groen7 zijn voornamelijk geïnteresseerd in de prestaties van de auto. De elektrische HR GTZero van Hogeschool Rotterdam kwam als enige succesvol door de keuring van de RDW. De studenten autotechniek hebben hierin prima voldaan in hun visie: “een voertuig is vrijwel waardeloos als het niet op de openbare weg mag rijden”. Hun nu nuttige wagen zal dan ook gebruikt worden ter promotie van de school, techniek en Siemens.

Alleen het chassis en de buitenste ‘schil’ stonden vast. Het hele interieur, elektronica en de elektromotor zijn door de studenten gedurende het collegejaar zelf ontworpen en gebouwd, wat niet eenvoudig was. Het HR-team is drie keer bij de RDW geweest om hun auto goed te laten keuren. De eerste keer werden de studenten weggestuurd omdat de veiligheid niet voldoende was. Scherpe randen konden de bestuurder en zijn bijrijder verwonden, en de meters en lampjes op het dashboard konden niet goed worden afgelezen. Bij de tweede poging ging het alleen om de achterremmen, maar bij het derde bezoek werd het voertuig eindelijk op alle punten goedgekeurd en veilig bevonden. Sven Bakker, vierdejaars autotechniek:

Het zat ‘m met name in de remvertraging. Maar bij de laatste keuring haalden we de norm ruimschoots. Bovendien is de auto al getest op een snelheid van 120 kilometer. Doordat we door de keuring zijn gekomen, hebben we onze interne doelstelling al gehaald. We mogen nu zelfs een kentekenplaat aanvragen. Helaas duurt dat drie dagen. Anders hadden we met onze zelfgebouwde sportauto naar vliegveld Valkenburg kunnen rijden, waar de finale plaatsvindt.

De HR GTZero kreeg een 30 kW (41 pk) / 110 Nm elektromotor die de voorwielen van het 750 kilogram wegende wagentje aandrijft. Een nette 15,36 kWh lithium-ion batterij geeft een actieradius van 130 kilometer. Voor de transmissie werd de originele automaat van de donor 2CV gebruikt, waarmee de GTZero in 15 seconden naar een begrensde 100 km/u gaat. Na al hun harde werk (verslag) kunnen de studenten niet wachten om hun auto officieel over straat te mogen rijden. Nog heel even geduld; het kenteken is op dit moment nog onderweg vanaf de RDW.

Hoe de keuring bij de RDW verliep ziet u HIER.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.