Toyota Prius Waterstof
Klein probleempje, een kenteken aanvragen in ons land is niet mogelijk.

Op de Duitse occasionwebsite Mobile.de komen zo nu en dan bijzondere elektrische auto’s voorbij, maar toen we een Nederlandse eigenaar zijn Toyota Prius uit 2007 op waterstof zagen aanbieden, krabden we ons even achter de oren. Hoewel Toyota momenteel druk is met de Mirai, hebben ze zelf namelijk nooit een Prius met brandstofcel gebouwd.

Volgens de aanbieder gaat het dan ook om een professioneel gedane ombouw door het Amerikaanse Quantum, waarvan er 11 zijn gemaakt voor demonstraties in de VS en Hongarije. Erg veel demonstraties lijkt de Prius overigens niet achter de kiezen te hebben, er staat maar 1630 kilometer op de teller. De nieuwprijs is volgens de verkopende partij zo’n 90.000 euro geweest, terwijl hij er zelf onlangs 30.000 euro voor heeft betaald. De vraagprijs is met 15.000 euro dan ook ogenschijnlijk laag, al lijkt het ons lastig om voor een dergelijk bijzondere auto een reĆ«le prijs te bepalen.

De reden van verkoop is nogal cru: het blijkt in Nederland niet mogelijk te zijn de bijzondere Prius op waterstof op kenteken te zetten, het ontbreekt aan typegoedkeuring en deze aanvragen is een zeer kostbare aangelegenheid. In Duitsland zou het volgens de advertentie wel mogelijk moeten zijn, al moet je daarvoor natuurlijk wel in Duitsland wonen. We zijn wel benieuwd waar je met je exclusieve waterstofauto terecht kunt voor onderhoud, even naar de dichtstbijzijnde garage is er niet bij.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik denk dat dit geen elektrische auto is! Ik vermoed dat de waterstof verbrand wordt in een verbrandingsmotor; vandaar de aanduiding H2O ICE op het motorblok. ICE staat voor Internal Combustion Engine.

De toekomst van waterstofauto’s is onzeker, maar die van waterstofauto’s met een ICE in plaats van brandstofcel zie ik helemaal niet ontstaan.

Indien de auto een Duits (buitenlands) kenteken heeft, dan moet ie toch ook weer in Nederland geaccepteerd worden? Dit is volgens mij in een van de (vele) Europese verdragen geregeld.

En waterstof is nog een beetje moeilijk te krijgen

TUV keuring laten doen, op duits kenteken zetten, importeren naar Nederland: geen probleem.

Dat is de weg die echt wel bewandelbaar is, zo zijn vele “Mitsubishi Gallopers” ook op de Nederlandse markt verschenen.

15.000 afschrijven is wel grof geld als je bedenkt dat je met een beetje werk ’t ding op duits kenteken zet. (Ik zelf vermoed dat t op kenteken zetten dus ook in Duitsland geen appeltje eitje zal zijn)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.