Tesla Gigafactory
Die moet gaan concurreren met Tesla’s Gigafactories.

Meer fabrieken waar accupakketten geproduceerd worden, dat is alleen maar goed nieuws. Eerder bleek Mercedes-Benz bezig te zijn met het opzetten van een batterijfabriek, nu betreedt een nieuwe speler het veld. En dat is goed nieuws. Zeker voor Duitsland, het land waar de brandstof diesel deze dagen (tegen beter weten in?) verdedigd blijft worden.

Die nieuwe speler is Terra E. Het bedrijf heeft nu 17 partners bijeen gekregen voor een miljardenproject; de bouw van een batterijfabriek met een Gigafactory-waardige productiecapaciteit. Gerekend wordt op een jaarlijkse productie van in totaal 34 GWh. Holger Gritzka, een voormalige manager bij ThyssenKrupp, staat aan het hoofd van het Terra E. Momenteel wordt er gezocht naar een geschikte locatie voor de fabriek. De bouw moet starten in het laatste kwartaal van 2019, om in 2028 de volledige capaciteit te bereiken.

Verwacht wordt dat de wereldwijde productiecapaciteit voor batterijen in 2021 meer dan verdubbeld zal zijn, met een jaarlijkse productie van 278 GWh. Grote partijen in de batterijmarkt zijn LG en Samsung. Ook Tesla is een speler van belang. Als de Gigafactory eenmaal af is, bedraagt de totale capaciteit 35 GWh.

Terra E weet goed te profiteren van subsidies. Het Duitse ministerie van onderwijs draagt 5,2 miljoen euro bij. Het is niet bekend gemaakt wie de 17 partners zijn die geld hebben gestoken in Terra E. Het bedrijf wil zich voornamelijk richten op de markt van “stationaire batterijen”, accupakketten die niet in auto’s gebruikt worden, maar vooral bedoeld zijn om overvloedige energie van hernieuwbare bronnen op te slaan. (Via: bloomberg.com)

Foto: Tesla’s Gigafactory


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat is natuurlijk niet echt Tesla, dat die batterijen maakt. Dat is Panasonic. En tegen verlies, voorlopig…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.