Het verlagen van de norm voor CO2-uitstoot van nieuwe lichte bedrijfswagens (LCV) door de Europese Unie én de introductie van een meer betrouwbare methode voor het bepalen van CO2-uitstoot is een stap dichterbij.

Het Europees Parlement (EP) stemde in zeer ruime meerderheid voor een compromis dat ook de EU-ministers al eerder informeel hebben goedgekeurd. Dit compromis, dat in de zomer werd bereikt, is een uitkomst van onderhandelingen tussen lidstaten en het Europees Parlement.

De nieuwe maximale uitstoot van 147 g/km (dit is nu 203 g/km) in 2020 geldt voor Europese fabrikanten van bestelauto’s tot 2,610 ton ongeladen en 3,5 ton geladen en is alleen van toepassing op fabrikanten die meer dan 1.000 voertuigen per jaar produceren.

Om hieraan te voldoen zullen fabrikanten meer zuinige modellen moeten maken om hun zwaardere of meer vervuilende voertuigen te compenseren en zo op een gemiddelde uitstoot van 147 g/km per 2020 uit te komen. Lukt dat niet, dan staan daar boetes tegenover.

Geen superkredieten na 2018

Om de huidige doelen te behalen kunnen fabrikanten gebruik maken van een ‘superkredieten-systeem’: een systeem waarin voertuigen die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten een zwaardere weegfactor krijgen bij de berekening van de gemiddelde uitstoot. Dit bestaande systeem zal niet vernieuwd worden en loopt af in 2018. De nieuwe doelen zullen dus zonder deze systematiek bereikt moeten worden.

Naar actuelere testmethoden

Het EP wil de bestaande (verouderde) testprocedure voor milieuprestaties zo snel mogelijk vervangen door het nieuwe ‘World Light Duty Test’-procedure (WLTP) van de Verenigde Naties. De uitkomst van onderhandelingen is dat de Europese Commissie zo snel mogelijk het WLTP in werking moet laten treden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.