Eon laadstation
Concurrentie op de snellaadmarkt. Dat kan volstrekt geen kwaad, want van laadpunten heb je er niet snel teveel.

Het zou wat flauw zijn om nu direct te verwijzen naar het fenomeen laadpaalklever, want die tref je bij de gemiddelde snellader niet aan. Wel eigenaars van elektrische auto’s die komen om kort bij te laden om snel hun weg te kunnen vervolgen. Dan helpt het als er genoeg snelladers te vinden zijn op de route, zodat omrijden overbodig is.

Er zijn verschillende partijen met een netwerk van snelladers en niet zelden zijn er groeiambities. Dat geldt bijvoorbeeld voor Fastned, dat wil uitbreiden in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Vorige week werden bovendien de plannen van Ionity bekend, dat is een nieuwe speler. Een samenwerkingsverband van verschillende grote Duitse automerken. Ionity gaat in totaal 400 snelladers bouwen tot 2020.

Eon gaat echter voor waarlijk grote aantallen. Het bedrijf heeft momenteel al 6.000 laadstations en wil daar 4.000 snelladers aan toevoegen tussen nu en 2020. Die worden geïnstalleerd op strategische punten. Bij winkelcentra, buurtcentra en parkeerplaatsen, tankstations en wegrestaurants langs de snelweg. Semi-publieke locaties dus. Daarbij moet er ook nog eens op volle snelheid geladen worden, met 350 kW om precies te zijn.

In Duitsland is er een overeenkomst gesloten met snelwegketen Tank und Rast. Het doel is om het land volledig elektrisch te kunnen doorkruisen, de noord-zuid assen zullen rijkelijk worden bedeeld met snelladers.

Met dank aan Andrew voor de tip

Beeld: Eon-laadstation (eon.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.