Terwijl de auto-industrie zich voornamelijk focust op het zuiniger maken van bestaande cilindermotoren, zijn er talloze initiatieven van ondernemers en technici die een andere set-up voor ogen hebben. Vandaag lichten we de Engineair-motor uit.

De Engineair-motor, een samenvoeging van ‘engine’ en ‘air’, is een vinding van de in Italië geboren Angelo Di Pietro. Eind jaren zestig was Di Pietro werkzaam bij Mercedes en hielp destijds bij de ontwikkeling van de Mercedes C 111, een autostudie die gebruik maakte van de welbekende Wankelmotor. Mercedes heeft dit project echter nooit kunnen vertalen naar een productiemodel en zette een streep door het project. Di Pietro bleef echter in de stellige overtuiging dat de Wankelmotor wél toekomst had.

Ontwikkeling
In 1971 emigreerde de toen 21 jarige Di Pietro naar Australië en richtte daar zijn eigen constructie- en ingenieursbureau op. Zijn doel was om een zuinige motor te ontwikkelen die de verbrandingsmotor overbodig zou maken. Zijn doorbraak kwam echter pas in 1999 met de rotatiemotor die op lucht ‘loopt’. In 2000 werd Engineair Pty Ltd opgericht en sindsdien focust hij zich louter op de vinding; een rotatiemotor (wankelmotor) waarin géén verbranding plaats vindt, maar gebruik maakt van perslucht.

De werking
In de rotatiemotor bevindt zich een ringvormige rotor die langs de wanden van een rond huis slingert. De binnenkant van het huis is voorzien van zes beweegbare schotteb, die tegen de rotor aanliggen. Op deze manier ontstaan de luchtkamers. De rotor wordt weggedrukt door perslucht in die kamers te laten, hierdoor ontstaat de draaiende beweging.

In de rotor rust een krukwang op een uitgaande as die niet in het middelpunt van de rotor ligt. Als de rotor door perslucht wordt weggedrukt gaat die krukas draaien. Op de uitgaande as zit een regelschijf die het in- en uitlaten van lucht stuurt. De kracht die de motor levert gebeurt extern, door de druk van de toegevoerde lucht aan te passen. Hoeveel vermogen de Enginair levert is nooit gecommuniceerd.

Twee compacte Engineairs in een aandrijflijn.

Weinig weerstand
Omdat de Engineair bijna geen inwendige weerstand kent is er volgens Di Pietro slechts 0,07 bar luchtdruk nodig om deze weerstand te overwinnen. De rotor loopt op een dun luchtlaagje langs het huis, maar raakt dit niet.

Perslucht kost energie
Het probleem bij dergelijke luchtmotoren blijft: waar haalt men de perslucht vandaan. Voor gecomprimeerde lucht is energie nodig, wat in de vergelijking moet worden meegenomen. Di Pietro is niet de enige die tegen dit probleem aanloopt. Het Franse bedrijf MDI (Motor Development International) heeft ooit een viercilinder ontwikkeld die zuiver op gecomprimeerde lucht loopt. Deze motor bestaat voornamelijk uit aluminium en weegt daardoor nog maar de helft van een normale verbrandingsmotor, maar het comprimeren van lucht blijft de hamvraag en tevens de achilleshiel van dergelijke projecten.

Industriële toepassing
In 2003 was er reeds een productieversie van de compacte Engineair. Een aantal transportvoertuigen van de markthallen in Melbourne werden uitgerust met de rotatiemotor op lucht, maar échte auto’s met deze aandrijflijn zijn nog niet geproduceerd.

Bekijk onderstaande video voor een nadere uitleg over de werking van deze rotatiemotor op lucht.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-X6oWZe0QTc


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik heb die motoren wel eens door moeten rekenen. en die compressor die je gebruikt bij het tanken, verbruikt heel veel energie. daarmee is de auto op perslucht ongeveer 2x zo vervuilend als een normale verbrandingsmotor.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.