Enexis laadplein
Dit moet zelfs het grootste slimme laadplein van Nederland zijn.

Een niet geheel onverwachte zet. Enexis is een van de beheerders van het stroomnet, dus uiteraard wordt er met overtuiging gekozen voor elektrisch rijden. Voor de medewerkers is de leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’ van kracht; voor de auto’s die worden uitgezocht is de maximaal toegestane CO2-uitstoot 100 gram per kilometer. Een effectieve methode om de keuze te beperken tot (plugin) hybrides en volledig elektrische auto’s.

Dat betekent ook dat er veel laadpunten nodig zijn. Immers vertrekt alle personeel aan het einde van de dag bij voorkeur met een volledig opgeladen accupakket. Enexis heeft in totaal 243 laadpunten. De parkeergarage van het kantoorgebouw in ‘s-Hertogenbosch heeft een slim laadplein met 98 laadpunten. Spanningspieken worden voorkomen. Het vermogen dat beschikbaar is voor de laadpunten wordt bijgesteld als het energieverbruik van het kantoor hoog is. Uiteraard wordt het vermogen ook verdeeld tussen de auto’s die staan te laden. Sneller laden behoort tot de mogelijkheden, 16 laadpunten leveren maximaal 22 kW of 7,4 kW als de auto geen ondersteuning biedt voor opladen op drie fasen.

Ook bewoners van het aanpalende flatgebouw kunnen gebruik maken van deze laadvoorziening. Met het populairder worden van elektrisch rijden is het laadplein geen uniek fenomeen, bij een taxibedrijf in Amersfoort is een laadplein te vinden, net als bij de Van der Valk in Eindhoven. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat het grootste laadplein van Nederland wordt overtroffen. Wordt het bijvoorbeeld niet eens tijd dat Schiphol werk maakt van oplaadpunten en een royale hoeveelheid laadpunten gaat plaatsen?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mijn bedrijf met 1500 medewerkers heeft 10 laadpunten. 4 daarvan zijn gereserveerd voor bezoekers. Ik (rij diesel dus gebruik ze zelf niet) begin pas om 9:00 uur, dus dan zijn al die plekken bezet, en ik zie aardig wat EVs her en der geparkeerd staan die te laat waren voor een plek aan de laadpaal.
Waar ik me toch wel aan stoor is dat er altijd een blauwe ring te zien is. Dat is dus iemand die om de hoek woont, de stroom blijkbaar niet nodig heeft, want om 9:00 uur al is volgeladen. Waarschijnlijk alleen daar parkeert want dicht bij de ingang.

blauw = opladen = goed. Dus er had moeten staan “dat er niet altijd een blauwe ring te zien is”? Het is in ieder geval een klein punt van ergernis bij volledig elektrische rijders. De vele plugin hybrides die wél netjes opgeladen worden maar na een paar uur nodeloos laadpunten bezet houden. Uiteindelijk is het plaatsen van meer laadpunten de meest eenvoudige oplossing. Maar het is evident dat dit (meer) geld kost.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.