snellader Haarrijn met-batterij-in-container
En dat is heel goed nieuws. De proef met energieopslag is geslaagd.

Hoe meer hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt, hoe grilliger de stroomlevering aan het netwerk verloopt. Voeg daar het opladen van (steeds meer) elektrische auto’s aan toe, en je komt tot de vanzelfsprekende conclusie dat uitdagingen er zijn om te overwinnen. Bijvoorbeeld met smart grids en energieopslag.

Over dat laatste kwam vandaag goed nieuws binnen. Bij het snellaadstation Haarrijn langs de A2 is sinds een jaar een proef gaande met energieopslag, waarvoor Stedin MisterGreen Electric Lease en Alfen samenwerken. Het station is voorzien van zonnepanelen en een grote batterij. Als er een auto wordt opgeladen kan de zonne-energie direct worden overgebracht naar het accupakket van de auto, mocht er niemand zijn dan wordt de stroom eerst opgeslagen in de batterij om later alsnog richting auto te gaan. Dat maakt ’s nachts laden op zonne-energie mogelijk.

Het is bovendien gunstig voor het stroomnet: “Doordat de laadsessies niet constant uit ons net getrokken hoeven te worden, werden onze kabels minder belast. Hierdoor leren we hoe we om moeten gaan met pieken op ons net, wat erg waardevol is voor de energietransitie. En daarnaast slijten de kabels minder hard. Met de lessen kunnen we kosten besparen die we nu niet over onze klanten hoeven om te slaan”, aldus David Peters, directeur Strategie en innovatie van netwerkbeheerder Stedin.

MisterGreen wil van de nood een deugd maken en pleit ervoor om flexibele tarieven te rekenen voor elektrische rijders; goedkopere stroom als het harder waait of als de zon volop schijnt. De volgende stap is het volledig vergroenen van het laadstation, er wordt gezocht naar een groene energieleverancier zodat ook de stroom die niet zelf wordt opgewekt duurzaam is.

Foto: Alfen


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.