De energiekosten van elektrische auto’s zijn in de praktijk de helft lager dan bij een moderne benzineauto. Dit blijkt uit de praktijkproef die Rijkswaterstaat samen met TNO en LeasePlan heeft uitgevoerd.

Het gaat om een praktijkproef met 24 elektrische voertuigen en twee plug-in hybride auto’s. Rijkswaterstaat heeft samen met TNO en LeasePlan onderzocht wat de toepasbaarheid is van elektrisch rijden binnen de organisatie. Tijdens de proef werden inzet en energiegebruik van de deelnemende voertuigen een jaar lang voortdurend gemonitord. Ook heeft TNO gebruikers en betrokkenen uitgebreid geïnterviewd over hun ervaringen met elektrisch rijden. Bestuurders waren medewerkers van Rijkswaterstaat. Zij gebruikten de auto’s voor het dagelijkse woon-werkverkeer en zakelijke afspraken.

De resultaten van deze proef bieden inzicht in de positieve en negatieve effecten van hybride en elektrisch rijden. Dit is in lijn met het ‘Plan van Aanpak Proeftuin Elektrische Mobiliteit’ en draagt bij aan het streven om een kwart van de voertuigvloot van Rijkswaterstaat in 2015 elektrisch te laten rijden.

Een aantal conclusies uit het onderzoek:
– Het lijkt goed mogelijk om een kwart van de voertuigvloot van Rijkswaterstaat in 2015 elektrisch te laten rijden. Wel is het belangrijk om te investeren in een adequate laadinfrastructuur. Het ontbreken daarvan is een van de punten die het duidelijkst uit de gebruikersenquête naar voren komt.
– De energiekosten van elektrische auto’s zijn in de praktijk de helft lager dan bij een moderne benzineauto.
– De gemiddelde actieradius tijdens de praktijkproef ligt tussen de 85 en 102 kilometer. Dat is minder dan waarmee de fabrikanten adverteren, maar alsnog geschikt voor dagelijks werkverkeer.
– Deelnemers worden steeds enthousiaster over het gebruik van hun elektrische auto naar mate medewerkers deze langer gebruiken.

NB: De overheid investeert in duurzame mobiliteit zodat de lucht schoner wordt, de CO2-uitstoot afneemt, het milieu wordt gespaard, en dat reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen wordt beoogd. Onderdeel hiervan is dat betaalbaar en betrouwbaar elektrisch rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk wordt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat niet alleen, we sturen ook minder geld naar malafide regimes in het Midden-Oosten.

Ook de potentie om je auto volledig op zonne-energie te laten rijden is groot, je bent voor je energie behoefte dus nooit meer afhankelijk van:

* Olie maatschappij
* Overheid met zijn accijns

Dat is het mooie, elektriciteit kan je helemaal zelf opwekken op zó veel manieren, daarmee komt er heel veel vrijheid terug naar jou als berijder.

Dit is een gekleurd onderzoek, dat al bij voorbaat positief uitvalt. Wie koopt er nu een auto enkel voor woon werk verkeer? Dan komt het al snel neer dat ieder gezin ongeveer 4 a 5 auto’s nodig heeft. Voor vakantie, woon-werk, winkelen, fun, verhuizen etc…

Zelf rij ik sinds juni in de Ampera. In deze korte tijd heb ik 23000km op de teller gezet. Het verbruik laat zich raden, niet super laag (4,6l/100km). In deze korte periode zijn een aantal zaken opgevallen, deze wil ook graag met jullie delen. Zowel de voordelen als ook de nadelen.

De laadpaal zou eigenlijk moeten zijn voorzien van de laadkabel. Steeds de kabel uit de kofferbak halen geeft vuile handen en dito kofferbak+rommelig.
Het geruisloze is leuk, maar toch wel gevaarlijk. Je wordt niet gehoord, niet door fietsers en niet door de kat welke onder de auto slaapt.
Het koppel is super, ook de stilte in de auto bij lage snelheden is super.
De stroomlijn van de auto zorgt wel voor een onoverzichtelijke auto.
Het 0 euro bijtellen is top. Als ik de gehele bijtelling had gehad, was het geen topper in de zakelijke markt geweest. De overheid stuurt in principe het succes.

Iets wat ik graag zou willen weten van medegebruikers is hoe tevreden zij zijn met de Opel/Chevrolet. Zelf heb ik zelden zo’n slecht in elkaar gezette auto gezien, schokkend voor 50.000,-!
kleine opsomming:
roest op ruitenwisser
lak van kofferbakoog t.b.v net
kapotte bestuurdersstoel
dashboard kastje blijft niet open staan
kofferbak sluit niet in een keer
deukje van binnenuit in plaatwerk
kleurverschil bumpers met carrosserie

Als autoliefhebber heb ik mijn ziel verkocht voor een lage bijtelling en mijn nieuwsgierigheid. Kijk echter nu al uit na wat ik hierna zal kiezen. Hoop dat de ontwikkelingen snel gaan!

@ipatpet: Ik denk toch dat er behoorlijk wat gezinnen zijn met auto’s alleen voor woon-werk-verkeer. Het probleem tot nog is echter dat elektrische auto’s hiervoor nog te duur zijn. Met een auto van 50.000 euro wil je ook op vakantie kunnen en comfortabel met 4-5 personen kunnen reizen. Een woon-werk-auto mag echt niet meer dan 15.000 euro kosten voor de meeste gezinnen.

Verder ben ik het wel met je eens over die laadsnoer. Je neemt tenslotte ook niet je eigen tankslang mee naar het tankstation.

Volgens mijn berekeningen is het elektrisch rijden trouwens wel degelijk goedkoper dan rijden op benzine. Een Renault ZOE kun je 210 = 150 echte kilometers rijden met 22kwh * 23ct = 5 euro. Dus 1 euro voor 30 km.

Op benzine met een prijs van 1,90 euro per liter, zul je dus 1:57 moeten halen om gelijk uit te zijn. 1:28,5 is al een hele opgave met een benzine auto.

Voor een diesel met een prijs van 1,55 euro zul je 1:47 moeten rijden om gelijk uit te zijn. Ook met een diesel 1:23,5 rijden lukt nog maar een heel klein aantal. En dan ben je dus nog steeds 2x zoveel duurder uit.

@ipatpet: Goed dat je een Ampera hebt. “Steeds de kabel uit de kofferbak halen geeft vuile handen en dito kofferbak” koop er een bak voor van curver en 1 paar bouwhandschoenen.

“Het geruisloze is leuk, maar toch wel gevaarlijk.” Dan toeter je heel “licht” dat doe ik ook altijd (met mijn prius2). Dat licht toeteren houd in dat je heel snel heel iets op de claxon slaat, bij mij schrikken de mensen daar niet van, en katten horen binnen.

En wil je al die gebreken niet, dan moet je bij toyota zijn 🙂 .

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.