Ophef tussen de CEO van Tesla en het gezaghebbende The New Tork Times. De Iron Man van de echte wereld is het bepaald niet eens met een rijtest.

Journalist John Broder ging ging onlangs op pad met een Model S – uitgerust met het 85 kWh accupakket – om de range in koud weer te testen. Hierbij poogde hij een afstand tussen twee van Tesla’s Supercharger-stations te overbruggen – de oplaadvoorziening waar Tesla-klanten gratis supersnel kunnen ‘bijtanken’. Dit betrof een afstand van ‘ongeveer 320 kilometer’. Gezien de theoretische range van 480 km voor de Model S zou dit geen problemen moeten opleveren. Zelfs in prestatieverlagende koude omstandigheden zou een Model S alsnog van stekkeraansluiting naar stekkeraansluiting kunnen rijden.

Broder ondervond echter de nodige range-problemen. Hij claimt de Model S bij zijn eerste laadstop in Delaware volledig te hebben opgeladen. Eenmaal onderweg gaf de computer na 109 km aan dat er 136 km van de range was verdwenen. Hierna schakelde hij over in energiebesparingsmodus: langzaam rijden en de verwarming uitschakelen.

Broder schijft:

Nearing New York, I made the first of several calls to Tesla officials about my creeping range anxiety. The woman who had delivered the car told me to turn off the cruise control; company executives later told me that advice was wrong. All the while, my feet were freezing and my knuckles were turning white.

De volgende dag trad hetzelfde probleem op: minder kilometers kunnen maken dan de boordcomputer weergeeft op het 17-inch touchscreen. Uiteindelijk kwam hij per autotransporter aan bij de Supercharger, zo is te lezen op NYtimes.com.

Elon en het Tesla-team doken in de data van de bewuste Model S. Sinds het akkefietje met Top Gear, die een leeg accupakket ensceneerde terwijl er nog 80 km range over was, rust Tesla namelijk alle mediavoertuigen uit met een datalogger. Better safe than sorry.

Daaruit zou blijken dat John Broder een omweg heeft genomen en het voertuig, in tegenstelling tot wat beweerd wordt, niet volledig hebben opgeladen.

Tesla zal de data binnenkort publiceren op haar blog, in een poging om aan te tonen dat de claims van Broder vals zijn.

In een interview met Bloomberg geeft Elon aan dat er bovendien te hard is gereden. Niet dat de Tesla-baas dit gedrag veroordeelt, maar hij geeft wel aan dat het in zo’n geval niet meer dan logisch is dat de range lager uitvalt. Hetzelfde zou immers gebeuren bij een auto met verbrandingsmotor.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Beetje flauw van de NYT, ik vindt t prima als je een auto afzijkt als het maar klopt wat je zegt en niet allemaal onzin opschrijft of zoals in dit geval omrijdt en je auto niet helemaal oplaat

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.