Tesla Model S Superchargers Urmond
Wat zou jij doen als je bij een Supercharger om de hoek zou wonen? Thuis laden of toch gratis je Model S aan de Supercharger hangen? De keus lijkt makkelijk, maar Elon Musk is niet blij met mensen die voor optie twee gaan.

De ruim 2000 Superchargers zijn volgens de CEO van Tesla namelijk bedoeld om reizen over langere afstanden mogelijk te maken en niet om elke dag je Model S bij te laden terwijl je vlakbij woont. Bij Supercharger-locaties zijn tussen de 4 en 12 laders aanwezig en op drukke stations kan het nu al voorkomen dat alle laadpalen bezet zijn. Vervelend als je lang onderweg bent, terwijl veel van de Tesla’s die laadpalen bezet houden wellicht ook gewoon thuis aan de wallbox kunnen hangen.

Hoewel Tesla blijft benadrukken dat Superchargers free of use zijn en dat ook zullen blijven, is op diverse plekken op de website de tekst een beetje aangepast, aldus greencarreports. Zo valt er nu te lezen dat de Superchargers bedoeld zijn voor ‘free long-distance charging‘. Zou Tesla wellicht toewerken naar een systeem waarbij je, als je dichtbij woont- niet meer onbeperkt gebruik kan maken van de Supercharger?

Nu zijn er nogal wat Tesla-rijders onder de lezers. Wat vinden jullie van de kritiek van Musk op mensen die hun Model S bij een supercharger laden terwijl dat ook eenvoudig thuis kan? En zou je zelf je Tesla dagelijks laden bij een Supercharger als deze op korte afstand van huis of werk zou zijn?


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: nutteloze bijdrage-

@baasbas: En hoe precies is dat een nutteloze bijdrage? Ik geef toe dat het een kort betoog was maar soms zijn meer woorden simpelweg niet nodig. Ik maakte een punt van het verkeerd gebruiken van de Supercharger. Hierbij stelde ik het gedrag aan de kaak en maakte een vergelijking waarbij ik ingenieus ook Hans de Boer nog op de hak nam.

Dus ik herhaal: hoe precies is dat een nutteloze bijdrage?

@baasbas: Je probeert nu -naast het plaatsen van een post met een nihile bijdrage aan de discussie- een andere discussie op gang te brengen, terwijl we hier juist een andere discussie willen voeren. Daar wil ik het graag bij laten.

Meneer Musk heeft groot gelijk. Vanaf dag 1 is héél duidelijk gecommuniceerd waar de superchargers voor dienen. Hem nu herhalen is overbodig. Het is al zo vaak gezegd.

In plaatsen/steden waar men thuis niet of nauwelijks opladen kan (bv. huisbaas van appartementen-complex staat de install. van een laadapparaat niet toe) installeert Tesla al veel superchargers (SC’s). In London of New York bijvoorbeeld staan veel superchargers ergens in een wijk, precies met deze mensen als doelgroep.

Wat (schijnbaar best veel) mensen doen is gewoon parasiteren en de goodwill van Tesla misbruiken. Op de Engelse Tesla forums worden dit soort mensen “cheapskates” genoemd. Rightly so in my opinion.

Die Taxi-rijders in Amsterdam die de SC in Amsterdam-zuid zo’n beetje permanent bezet houden, zijn zulke parasieten. Heb je potverdikkie dik 350km range (de debiele rijstijl van de gemiddelde taxi-rijder kost nu eenmaal range) in je taxi en hebben ze een grote hoeveelheid laders speciaal voor de taxi’s opgehangen, gaan die galbakken nog steeds “gratis stroom” halen. Onbegrijpelijk (nou eigenlijk niet, dat is het trieste).

@fijnkonijn: Eigenlijk zouden ze een taxi-Tesla moeten uitbrengen: veel range, minder vermogen en de optie tot superchargen uitgeschakeld. Plak er een gunstig prijskaartje op, en er zijn vast centrales die dat wel zien zitten.

@dizono: Die mogelijkheid hadden ze. In de tijdspanne dat de taxicentrale Schiphol de auto’s bestelde was er nog de S60 en daar zat standaard geen SC optie op. Die moest je toen voor 2500 dollarkes extra aanschaffen. Op de 85 modellen van toen zat SC standaard.

De S60 is meer als genoeg voor een taxi. Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor type die taxi’s daar zijn, 60 of 85. De 70 was er toen nog niet.

Zo zie je maar weer, gratis leid tot misbruik.

Ik denk dat ik er zelf ook gebruik van zou maken. De dichtstbijzijnde Supercharger voor mij is op 40km afstand, dus voor mij geen optie om daar standaard te gaan laden, maar als er binnen plm. 10 km eentje zou zijn, zou ik vast niet thuis betaald gaan laden.
Wat ik wel zou willen voorkomen is dat ik de langeafstandsrijders in de weg zou staan. Er zal vast een soort van ‘spitsuur’ bestaan bij de Superchargers en dat zou ik dan zeker vermijden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.