Vrachtwagen op eHighway, in dit geval in Zweden
Het lijkt al jarenlang de snelweg van de toekomst, een geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding. Kan dat een hybride weg worden genoemd, aangezien dit het midden houdt tussen een snelweg en een spoorbaan?

De eerste berichten over dit snelwegtype komen uit 2012, Siemens is dus al flink lang bezig met zijn eHighway. Een enorm succes lijkt het niet te zijn, maar dit is in ieder geval een manier om bij te dragen aan de verduurzaming van het vrachtvervoer. Na een testtraject in Zweden is er nu ook in Duitsland een eHighway te vinden.

Het gaat om het project Elektrifizierter, Innovativer Schwerverkehr auf Autobahnen (Elisa). In de Duitse deelstaat Hessen is de snelweg geëlektrificeerd, meer specifiek is dat de A5 tussen Langen/Mörfelden en Weiterstadt wat ten zuiden van Frankfurt am Main ligt. Het gaat vooralsnog om een afstand van vijf kilometer in beide rijrichtingen, logischerwijs is alleen de rechter rijbaan voorzien van een bovenleiding. Een vijftal transportbedrijven gaat regelmatig van de eHighway gebruikmaken, de bedrijven zullen dat doen met hybride vrachtwagens die zijn voorzien van een pantograaf waarmee op de snelweg volledig elektrisch kan worden gereden.

Uiteindelijk moet blijken of iets dergelijks echt op grote schaal toegepast kan worden, of het de moeite en het geld waard is. Gerede twijfels lijken gerechtvaardigd, met als oorzaken beter wordende accutechniek en de zekere komst van volledig elektrische vrachtwagens met een hoog rijbereik van Nikola en Tesla. Worden de halfelektrische trucks ingehaald door de elektrische toekomst? (Via: hessenschau.de)

Beeld: vrachtwagen op eHighway, in dit geval in Zweden


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.