De Volvo 240 van Martijn Hendriks uit Lochem kan de pompstations voortaan overslaan. Sinds een aantal dagen staat zijn ombouwproject officieel op kenteken, en is dus goedgekeurd door de RDW.

Zeldzaam
De Volvo 240 GL Classic Electric is gebaseerd op een zeldzame Zweedse Volvo 240 GL Classic, een goed bewaard gebleven exemplaar uit de unieke serie van de allerlaatste 240 productie-exemplaren, met certificaatnummer 86. De auto liep in mei 1993 van de band, de laatste productiemaand van de Volvo 240-serie in haar 19-jarig bestaan.

41 kWh
Het project waar al een jaar of drie aan wordt gewerkt beschikt over een watergekoelde AC inductie-elektromotor en inverter, goed voor 40 kW nominaal- en ca. 70 kW piekvermogen. Het koppel piekt op 300 Nm. De stroom is afkomstig van een LiFePo4 lithium-ion accusysteem van 41 kWh dat op 320 Volt werkt. Ook aan boord is een remregeneratiesysteem, waardoor remenergie wordt omgezet in elektriciteit en weer terugvloeit in de accu’s.

Het ombouwen mag dan veel tijd, en absoluut ook veel geld hebben gekost, de 1.775 is inmiddels een geruisloze station geworden die een actieradius van ongeveer 140 km heeft. De topsnelheid komt uit op 130 km/u.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Knap hoor, petje af.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.