Elektrische trein van Bombardier
Treinen, zijn die niet altijd elektrisch? Zeker niet.

Er wordt gewerkt aan een trein op waterstof, die in Duitsland moet gaan rijden. Maar tot alternatieve aandrijving haar opwachting maakt op het spoor, is de dieseltrein op lokale lijntjes onverminderd populair. Uiteraard is de gemiddelde trein elektrisch aangedreven, maar daarvoor bestaat wel een afhankelijkheid van de bovenleiding. Die is lang niet overal aanwezig om treinen van stroom te voorzien. Uitwijken naar een andere vorm van aandrijving is soms onvermijdelijk.

Dat kan een batterij-elektrische trein zijn. Zoals de Bombardier Talent 3 die nu wordt ontwikkeld. Het is een trein die door de aanwezigheid van een accupakket ongeveer 40 kilometer kan rijden, maar dat moet nog oplopen tot 100 kilometer. Het is niet de bedoeling dat deze elektrische trein uitsluitend rijdt op trajecten zonder bovenleiding, het accupakket wordt opgeladen als er een bovenleiding aanwezig is. De capaciteit van het gebruikte accupakket is onbekend, evenmin blijkt of er keuze is uit verschillende accupakketten. Afhankelijk van het gebruik kan het zinvol zijn om meer of minder zelfstandig rijbereik te hebben.

In 2019 wordt er een 12 maanden durende praktijkproef met passagiers gehouden. Dat zal gebeuren in Konstanz, deze stad in het uiterste zuiden van Duitsland ligt tegen Zwitserland aan.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.