Afgelopen week heeft Mercedes-Benz voor de derde keer de BlueEFFICIENCY Award uitgereikt. De prijs is toegekend aan een elektrisch aangedreven binnenvaarttanker. De eigenaren van de Amulet tanker hebben de prijs in ontvangst genomen op de druk bezochte manifestatie ter ere van de MKB Innovatie Top 100 op de Floriade in Venlo.

Het is de derde keer dat Mercedes-Benz de BlueEFFICIENCY Award toekent aan de onderneming die de beste innovatie levert op het gebied van duurzame mobiliteit. Met de Award wil Mercedes-Benz extra aandacht geven aan duurzame mobiliteit in de MKB Innovatie Top 100, initiatiefnemer van de deze “Top 100” is het Syntens Innovatiecentrum. Naast Mercedes-Benz Nederland ondersteunen ook NRC Handelsblad en NL Octrooicentrum het evenement.

De ecotanker van V.O.F. Amulet ging met de prijs naar huis. En terecht, de scheepvaart is immers een zeer vervuilende tak van sport. Meer vervuilend dan auto’s! De belangrijkste motivatie is dat de eigenaren van de Amulet op meerdere delen van de aandrijving veelbelovende duurzame innovaties hebben toegepast: de motorisering, het energiemanagement en de krachtoverbrenging in het water. Als nummer twee is het binnenvaartschip Argonon van Deen Shipping verkozen. Dat is het eerste schip in Europa dat als motorbrandstof aardgas gebruikt. Op de derde plaats eindigt het managementsysteem voor openbare duurzame wegverlichting van Maiken Systems bv.

De Amulet verbruikt met innovatieve technieken 32% minder brandstof dan vergelijkbare schepen op dit moment. De eigenaren verlagen daarmee ook de CO₂ uitstoot met een vergelijkbaar percentage. Een installatie met katalysatoren vermindert de uitstoot van NOx met 67% en van fijnstof met 98%. Het schip voldoet aan de emissie-eisen die pas vanaf 2022 voor de binnenvaart van toepassing zullen zijn. De generatoren leveren energie voor alle elektrische installaties aan boord waaronder de voortstuwing, de boegschroef en de ladingpompen. Afhankelijk van de vraag naar vermogen schakelt een intelligent energiemanagementsysteem binnen 6 seconden generatoren in of uit. Bijzonder zijn ook de in hoogte verstelbare schroeven. De Amulet hoeft geen ballastwater meer in te nemen om de schroef onder water te houden. Het schip heeft ook een lager eigengewicht omdat de generatoren onder het voordek minder maatregelen vragen om geluid en trillingen voor de bemanning op het achterdek te reduceren. Het is voor de jury ook van belang of de innovatie betaalbaar is, in dit geval is de meerinvestering voor de milieuvriendelijke ecotanker in drie tot zes jaar terugverdiend.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Eindelijk gaan ze ook de CO2 eens aanpakken waar er veel verbetering mogelijk is!
Het is nog snel terugverdiend ook met deze brandstofprijzen. Ze zouden deze projecten wat meer in het daglicht mogen stellen! Want dit is pas reduceren van vervuiling!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.