Burgemeester van der Laan van Amsterdam heeft aangekondigd dat snorscooters niet meer op het fietspad mogen, maar het fietspad is niet alleen voor fietsers.

Het Ministerie van Infrastructuur heeft de elektronische sta-scooter Trikke EV speciaal aangewezen voor gebruik op fietspaden. De sta-scooter heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en rijdt op elektriciteit. Volgens Pieter Dekker, managing director van Trikke Europe, biedt de Trikke een kans op duurzaam vervoer.

Snorscooters leiden vaak tot ergernis op het fietspad. Ze rijden vaak te hard en hebben een lawaaierige verbrandingsmotor. Uit testen kwam ook naar voren dat snorscooters een extreem hoge CO2-uitstoot hebben. In Amsterdam zijn al succesvolle testen geweest met fietspaden zonder snorscooters. Dekker verwacht dat de Trikke EV geen problemen op fietspaden zal veroorzaken want de Trikke is groen en stil.

In 2011 werd de Trikke EV goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft de Trikke uitgebreid getest op geschiktheid. Net als bijvoorbeeld de Segway moeten bestuurders zich aan de fietsregels houden. Ze rijden dan ook op het fietspad. Wel moet de bestuurder tenminste 16 jaar zijn.

Trikke Europe werkt samen met andere aanbieders van elektrisch vervoer aan de ontwikkeling van schoon, stedelijk vervoer. Verschillende instanties in Brussel zijn hier ook bij betrokken.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.