De nieuwe smart fortwo electric drive is vanaf april leverbaar.

De elektrische smart, de derde generatie alweer, accelereert met zijn 55 kW elektromotor in 4,8 seconden van 0 naar 60 km/u en haalt een topsnelheid van 125 km/u. wie een sprint naar de honderd trekt is 11,5 seconden kwijt. De lithium-ion accu’s (17,6 kWh) zijn goed voor rijden over een afstand tot 145 kilometer in het stadverkeer.

Van een afstandje koelen
De nieuwe smart fortwo electric drive wordt standaard uitgerust met een automatische airco met pollenfilter en pre-conditioning. Naar behoefte kan de auto op een geprogrammeerde vertrektijd automatisch worden voorgekoeld of voorverwarmd wanneer het voertuig met het stroomnet is verbonden. En ja, dat kan via internet / smartphone.

Tot de standaarduitrusting behoren verder: elektrisch bedienbare ramen, een met leder bekleed stuurwiel en dito schakelpookknop, het Audio System Basic, stuurbekrachtiging, 9-spaaks lichtmetalen velgen en bagage-afdekking.

Behalve het standaard dak kan ook worden gekozen voor een glazen dak en een cabrio-uitvoering. De boordcomputer, die in de elektro-smart eveneens standaard is, geeft de resterende actieradius weer. Op twee ronde tellers kan de oplaadtoestand van de accu en de verbruikte of de gerecupereerde energie worden afgelezen. De smart fortwo electric drive kan als optie worden uitgevoerd met een navigatiesysteem en een 3-spaaks met leder bekleed stuur.

Actieradius van 145 kilometer
De accu van de nieuwe smart fortwo electric drive is afkomstig van ‘Deutsche ACCUmotive’, de joint venture met Evonik Industries.( Voorheen haalde smart haar accutechnologie overigens bij Tesla). Behalve een groter accuvermogen zorgen efficiëntieverbeteringen van de aandrijflijn voor een grotere actieradius. Bij een volledig lege accu bedraagt de oplaadtijd maximaal zeven uur aan een huishoudelijk stopcontact. Wanneer gebruik gemaakt wordt van het als extra leverbare laadstation (wallbox), kan het opladen afhankelijk van de voertuiguitvoering (met of zonder 22kW-lader) en het netwerk teruggebracht worden naar 6 tot minimaal 1 uur.

smart ed 2012

Fris groen en nog meer kleuren
De nieuwe E-smart is er standaard in alle beschikbare smart-kleuren en –kleurcombinaties die ook voor de smarts met conventionele verbrandingsmotor leverbaar zijn. Wel nieuw is het optioneel leverbare electric drive designpakket in fris groen, waarmee elektrisch rijden helemaal zichtbaar wordt. Tot het speciale electric drive designpakket behoren kristalwitte body panels en witte aluminium velgen, een in electric green gelakte tridion veiligheidskooi en spiegelbehuizingen en talrijke groene accenten in het interieur die een opvallend contrast vormen met de zwarte stoelen.

Accu niet kopen, maar huren: €65 per maand
Met het sale&care model hebben de klanten de mogelijkheid om de auto tegen een attractieve prijs te kopen, leasen of financieren en de accu te huren. De huurkosten omvatten regelmatig onderhoud en – zo nodig – vervanging van de accu. De prijs voor de auto binnen het sale&care model bedraagt €19.228 voor de coupé en €22.369 voor de cabrio. Dit is exclusief accuhuur. Deze kost €65 per maand. De drempel om elektrisch te gaan rijden wordt hiermee lager en, nog veel belangrijker, je draait als consument niet op voor de kosten als er een accudefect optreedt. Klanten die hun voertuig compleet met accu willen kopen kunnen dat doen vanaf €24.078 en als cabrio voor €27.219.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuke tegenhanger van de ZOE!

Ze kunnen beide met 3-fase 32A (22kW) laden, dus dat is voor zo’n kleine auto echt heel top.

Zou een leuke tweede auto voor veel mensen kunnen zijn, daarmee bedoel ik een kleine auto die men wel actief gebruikt.

Hoeveel kWh?

@ceessss: 17,6 kWh (zie eerste alinea).

De Tesla Model S heeft een accu van 85 kWh. Hij kost dan ook stukken van mensen door die grote accu, maar wanneer gaan nu ook andere constructeurs komen met accu’s groter dan 40 kWh? Autootjes met zo’n kleine accu als deze zijn gewoon niet praktisch genoeg, en zullen daarom vooral als promo-auto gekocht worden door bedrijven die zich een groen… imago willen aanmeten.

@ceessss: Eens. Het is natuurlijk de prijs van de accu, maar als ze net zoals Tesla meerdere capaciteiten aanbieden kan iedereen iets naar zijn budget kiezen.

Ik vind <30kWh gewoon te klein, dan heb je geen realistisch bereik wat écht bruikbaar is.

Dat zeg ik dan als iemand die in Middelburg woont en dus altijd een stukje moet rijden voordat hij de provincie uit is. Een stuk waar het ALTIJD waait en je dus per definitie meer verbruikt.

@widodh:
Nu is dit natuurlijk een stadsauto.
Ik zou hier prima mijn forenzenritten mee kunnen afleggen.
De accuhuur vind ik ook meevallen, nu rij ik met een benzine Smart al snel 50 euries in de week weg.
Nu heb ik als inwoner van Rotterdam wel de beschikking over een laadpaal 1 straat verderop dus dat maakt het ook wat realistischer.
Ik ga dan ook zeker eens proefrijden om tezien of het wat is. De gewone 452 vond ik te schokkerig schakelen en dat zou met deze weg moeten zijn.

Je vergelijkt het met een andere smart of gewoon andere auto.
Dan is de aanschafprijs te hoog.

En het laden zou overal moeten kunnen en geen extra kostenpost moeten zijn.(binnen een xx.000 km range.)

Het hangt van het totale af of het net wel om helemaal een goeie brandstof opvolger is, voor de berekende koper.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.